Regisztráció és bejelentkezés

Javaslatok a kalocsai fűszerpaprika, mint hungarikum népszerűsítésére az európai piacon

Magyarország egyik meghatározó hungarikuma a kalocsai fűszerpaprika. A jelen piaci helyzetet vizsgálva elmondhatjuk, hogy a korábban népszerű termék vesztett presztízséből, mára jelentősen csökkentek az eladási mutatói. A kialakult helyzetet szeretnénk felvázolni TDK munkánk során, majd javaslatokat dolgozunk ki a fűszerpaprika piaci helyzetének javítására. Ehhez vesszük alapul a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. gazdálkodási irányelveit.

Kezdetben ismertetjük Kalocsa városát, mely Szent István óta a magyarság egyik kiemelkedő kulturális központja. Az érseki város nemcsak történelmében gazdag, de hagyományai, valamint gazdasági szerepköre is jelentős. Azonban igazán híressé a fűszerpaprika tette, mely az 1700-as évektől kezdődően jelent meg a régióban.

Munkánk során a jelenlegi piaci helyzetet elemezzük mind a kistermelők, mind a nagytermelők szemszögéből. Elmondható, hogy állami beavatkozás és a termelők számára kedvező hitelkonstrukció nélkül az ágazat hanyatlik, annak ellenére, hogy az Európai Bizottság 2012. július 3-án bejegyezte a „Kalocsai fűszerpaprika-őrlemény” elnevezést az oltalom alatt álló eredetmegjelölések és földrajzi jelzések nyilvántartásába. Ezért a fűszerpaprika piaci újrapozícionálásra, valamint új fogyasztói csoportok bevonására volna szükség ahhoz, hogy a piaci helyzetét stabilizálják, majd később pozitív irányba mozdíthassák el. Mindezt megfelelő termékkapcsolással, illetve arculattal, valamint új gazdasági szemléletmóddal érhetnék el.

Ahhoz, hogy átlássuk a felmerülő igényeket, kérdőíveket, interjúkat, minőségtesztet készítettünk a lehetséges célcsoportokkal. A kapott eredményeket kiértékelve határoztuk meg a fejlesztési irányelveket. Új célcsoportok körében kellene népszerűsíteni az őrleményt, reklámokkal, új termékek bevezetésével. A csomagolás korszerűsítésére lenne szükség, új design elemek segítségével. Ahhoz, hogy az imént említett termékek eladhatóak legyenek a fogyasztók körében, szükség lenne a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. hivatalos weblapjának fejlesztésére, gyors, felhasználóbarát e-kereskedelem kiépítésére, a fiatal generációk körében közkedvelt közösségi oldalakon történő hirdetésekre, valamint a médiában a nagyobb figyelemfelkeltésre.

Dolgozatunk célja Kalocsa város hírnevének öregbítése, illetve a híres kalocsai fűszerpaprika-őrleménynek javaslatokkal elősegíteni az új gazdasági alapokra helyezését.

szerzők

  • Újvári Zoltán
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Pécsi Dénes
    gépészmérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Dr. Antalovits Miklós
    egyetemi tanár, Ergonómia és Pszichológia Tanszék

helyezés

II. helyezett