Megéri-e a drágábbat választani? - 100%-os gyümölcstartalmú narancslevek fogyasztói érzékszervi minősítése
A boltok polcain üdítőital gyártók sokasága kínálja számunkra a termékeit, választás elé állítva a fogyasztót: mégis, melyik márkának a narancslevét válassza?
Dolgozatomban elsődleges célom, hogy hat márka 100%-os gyümölcstartalmú narancslevének fogyasztói kedveltségét vizsgáljam, annak érdekében, hogy a drágább termék valóban jobb fogyasztói értékelést kap-e, mint az alacsonyabb árú társai. A fogyasztók választását a másik oldalról felmértem, hogy a hat (az érzékszervi minősítő vizsgálaton már bírált) márka közül melyiket választják, amennyiben csak a termék csomagolásával találják szemben magukat – ezzel próbálva választ találni arra a kérdésre, hogy „Megéri-e a drágábbat választani?”.
A vizsgálatot a Szent István Egyetem érzékszervi minősítő laboratóriumában végeztem, egyetemi hallgatók (Y-generációs fiatalok) körében, a RedJade célszoftver segítségével. A kérdőív első részében a bírálóknak a hat termék érzékszervi tulajdonságait vakon (azaz a márkák megjelölésének hiányában) kellett minősítenie - itt az alapízek intenzitására, az alap érzékszervi tulajdonságokra, valamint az általános kedveltségre voltunk kíváncsiak, míg a második részében a demográfiai adatokon túl, termékek, márkák ismertségéről és a választási preferenciájukról kérdeztük meg a bírálókat.
szerző
-
Horváth Imola
Műszaki menedzser mesterszak MSc
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulensek
-
Dr. Berki-Süle Margit
egyetemi adjunktus, ELTE GTI (külső) -
Dr. Gere Attila
egyetemi adjunktus, Szent István Egyetem (külső)