In-store vizsgálat üdítőital vásárlás folyamatán keresztül szemmozgás követéses módszerrel
Dolgozatom fókuszában, egy magyar üdítőital áll, a Tikkadt Szöcske kóla. Ezen termék boltban történő elhelyezése és a vásárlási szokások megfigyelése alapján, célom, korrelációt találni a termék kihelyezése és a vásárlói magatartás között. A kutatási célkitűzésem megvalósítására in-store vizsgálatot végeztem, szemmozgás követéses módszerrel. Ahhoz, hogy megfelelő résztvevők kerüljenek kiválasztásra, szűrőkérdőívet készítettem.
A valós környezetben történő megfigyelés elvégzéséhez az emberi szem mozgását követő és rögzítő eszközt használtam, a Tobii Glasses 1-t. Ez a termék, rögzíti a hangokat, a közreműködők hangját, illetve, hogy mit látnak, mi az, amit megnéznek az üzletben, milyen gyakorisággal néznek egy adott pontot és mennyi ideig. A kutatási folyamat része, hogy kérdéseket teszek fel a szemkamerát viselő személynek, amely által még részletesebb információt kaphatok a termékkel kapcsolatos vásárlói szokásokról. A kapott adatok elemzése során pontos képet kaptam arról, hogy az alany az elhangzott információk, kérdések alapján mit figyelt meg a terméken. A vizsgálat elvégeztével következtettem, a termék kihelyezésének legoptimálisabb módjára, továbbá a csomagolásra vonatkozó kérdések alapján azokra a termékjellemzőkre, amelyeket érdemes hangsúlyozni a vásárlók felé történő kommunikáció során.
szerző
-
Horváth Csenge
Műszaki menedzser alapszak BSc
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Tóth Áron
egyetemi tanársegéd, Ergonómia és Pszichológia Tanszék