A Snapchat mobiltelefonos alkalmazás onboarding szakaszának felhasználó központú vizsgálata
Több féléven keresztül foglalkoztunk az ergonómiával, és terméktervező hallgatókként azt gondoljunk, hogy erre a területre nagyon fontos kiemelt figyelmet fordítani. Ha megnézzük a körülöttünk lévő világot, megfigyeljük tüzetesebben a mindennapjainkat, akkor azt vesszük észre, hogy életünk szinte szerves részévé váltak az okos telefonok és az ezekre telepített applikációk, az ergonómia tudományán belül egyre nagyobb figyelmet kap a szoftverergonómia területe.
Tanulmányaink során lehetőségünk nyílt hasonló témával mélyrehatóbban foglalkozni, először az Ergonómiai módszerek, majd a Termék-felhasználó interakció tantárgy keretein belül. Az utóbbiban csapatunk a Snapchat elnevezésű kép- és videóküldésre használható mobiltelefonos alkalmazást választotta kutatási területként.
Kutatásunk célja az volt, hogy a lentebb említett módszerek segítségével meghatározzuk az alkalmazás nem egyértelmű funkcióit és hibáit, mely hibák tudatosításával és kijavításával nagyobb esély nyílik a felhasználók visszatérésére, az applikáció újra és többször történő használatára.
Az applikációk használata szempontjából nagyon fontos a kezdeti, onboarding szakasz, ezért ezen folyamat tesztelésére dolgoztunk ki egy módszert, írtunk egy forgatókönyvet. Azt szerettük volna feltárni, hogy első használat során a felhasználók hogyan tudnak eligazodni az alkalmazásban. A teszteléshez felkért fókuszcsoportunk alanyai vegyesen nők és férfiak is voltak, fele arányban az Android és fele arányban IOS rendszert használók. A vizsgálat eredményeit - a tesztelők által elhangzott, és a moderátorok által megfigyelt és feljegyzett mondatokat, levont konklúziókat - Affinity Diagram segítségével elemeztük, tekintettel a rendkívül nagy elemszámra. Az eredményeinket vizuálisan is szemléltettük, a következtetések ezáltal már egyértelműen levonhatóak voltak.
Összességében elmondhatjuk, hogy az alkalmazás felhasználói felülete nem a legmegfelelőbb, a felhasználók tapasztalatai azt mutatják, hogy nem egyértelmű többek között az applikáción belüli navigáció, az ikonok nem elég kifejezőek, valamint a legtöbb alany bonyolultnak ítélte meg az első használatot.