Regisztráció és bejelentkezés

Gesamtkunstwerk Középföldén

A Tudományos Diákkonferenciára írt dolgozatomban a Gesamtkunstwerk, magyarul összművészeti alkotás művészeti elvet fogom párhuzamba állítani J. R. R. Tolkien író két fontos művével, A Gyűrűk Urával és A Babóval, valamint a történetekből készült filmmmekkel. Megvizsgálom, hogy ez a művészeti fogalom mennyire igaz a Tolkien által írt történetben megjelenő művészeti alkotásokra, valamint a filmben megjelenő vizuális látványokra. Gesamtkunstwerk fogalmához szorosan kapcsolódik a Richard Wagner-i opera és annak jellegzetes felépítése, valamint Friedrich Nietzsche filozófiája. Dolgozatom alapját a Projekt feladatom teszi ki, amiben Középfölde épületeit helyeztem el a való világ művészettörténeti korstílusaiban és a szerint elemeztem őket. Például a Tündék épületeit a szecesszióval állítottam párhuzamba. Az említett projekt feladatból kiindulva döntöttem úgy, hogy érdekes lehet az épületeken kívül ruházatot, ékszereket, fegyvereket is megvizsgálni. Illetve az összművészet elve felfedezhető a történetben megjelenő különböző lények által követett stílusjegyek hogyan jelennek meg az általuk létrehozott művészetben.

Tolkien illusztrációi és Peter Jackson rendezése által készített filmbeli megjelenések között nem teszek különbséget, olyannyira hasonló az Író általi elképzelés és a filmes megvalósítás, hogy nem érdemes a kettő között különbséget tenni. Valamint az író nem tér ki részletesen a díszítésre illusztrációiban és a történetben sem, így a pontos elemzéshez szükségesek a filmbeli megjelenítések is. Ezekkel együtt fontosak Allan Lee illusztrációi is, aki a filmbeli megjelenéshez, megvalósításhoz járult hozzá rajzaival, elképzeléseivel. Elemzésem során a történetben megjelenő lények fognak nagy csoportokat alkotni és a történetükben nagy szerepet játszó vagy említésre méltó épületeket, fegyvereket, ékszereket, ruházatot fogok elemezni. A téma boncolgatása folyamatában a Gesamtkunstwerk elvét, fogalmát fogom szem előtt tartani.

Reményeim szerint nem csak A Gyűrűk Ura és A Babó történetében való elmélyülést fogja jelenteni számomra és az olvasó számára a dolgozatom, hanem az is célja, hogy megvizsgálja, hogy a Gesamtkunstwerk elvén érvényesülhet-e egy fiktív történet szereplőinek kultúrájára.

szerző

  • Hegyi Borbála
    Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Jász Borbála
    egyetemi adjunktus, Szociológia és Kommunikáció Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést