Regisztráció és bejelentkezés

A tér képe: Az olvashatóság kritériumai a Széll Kálmán tér környezeti kommunikációs vizsgálatán keresztül

A dolgozat központi eleme ugyan a Széll Kálmán tér, mint Budapest egyedülálló közterének vizsgálata, azonban elemzésemen keresztül, néhány más köztér példájának említésével célom az olvashatóság környezetpszichológiai fogalmának további pontosítása. A téma relevanciáját az adja, hogy a tér átalakítási terveit legújabban tavaly ősszel hozták nyilvánosságra, valamint a fővárosban számos köztér projekt valósult meg az elmúlt időszakban, melyek fókuszában az „élhetőbb város” képének megteremtése állt. Hipotézisem az, hogy az olvashatóság fogalma – mint az adott környezetben az emberek eligazodását segítő tereptárgyak, téri elemek, téri minőségek jelenlétének mértéke – komplex, így összetettségében több tényező együttállását feltételezi, valamint skálán értelmezhető. A Széll Kálmán tér esetében az eligazodás képességét a térhez fűződő érzelmi viszony és kötődés is támogatja. A dolgozat épít a 2011/2012 tanév őszi szemeszterében az Interdisciplinary Research in Communication Studies kurzusra készített szemináriumi dolgozatra valamint az abban leírt környezetpszichológiai elemzést előkészítő fókusz csoportos vizsgálatra. Eredményei szerint például a vizsgálati személyek egy része a nosztalgia és a tér posztszocialista képe miatt kötődik a térhez. Ezen a gondolatmeneten haladva a témában releváns szakirodalom áttekintését és összefoglaló értékelését valamint a tér megfigyeléses vizsgálatát követően - melyet Kevin Lynch és Catherine Dee módszertanát összehasonlítva, eszközeiket is felhasználva végeztem el – elkészített kérdőív próbakérdezését kiviteleztem. Arra a megállapításra jutottam, hogy az olvashatóság olyan fogalom, amelyet az átlagember kevésbé érez közelinek magához, mégis sokféle módon befolyásolja mindennapjait. Az elemzésekből és a korábbi munkák eredményeivel való összevetésből kiderül: az olvashatóságot sok szempontból vizsgálhatjuk, számos tényezőtől függ és az attitűdök mellett a viselkedésre is hat. Célom szerint munkám a későbbiekben mind a rekonstrukciós, mind a további, újonnan készülő terveket támogatni tudja. A közterek használati kérdéseinek vizsgálata, az olvashatóság kérdéskörébe illeszkedő elemzése, valamint az olvashatóság kritériumainak egyre pontosabb meghatározása a körülöttük elhelyezkedő üzleti vállalkozások, vagy a hirdetési platformok üzemeltetői számára is hasznos ismereteket adhatnak.

szerző

  • Pásztorné Pintér Lívia
    kommunikáció- és médiatudomány
    mesterszak

konzulensek

  • Dr. Dúll Andrea
    , (külső)
  • Dr. Bátori Zsolt
    egyetemi docens, Szociológia és Kommunikáció Tanszék

helyezés

I. helyezett