Regisztráció és bejelentkezés

Amikor az árak elszállnak – Wizz Air diszkont légitársaság árazási stratégiájának empirikus elemzése

Az emberek többsége szeret Világot látni, egzotikus helyeken nyaralni, különböző kultúrákat megismerni. Egy biztos, utazásaink során valamilyen közlekedési eszközt használunk. Mára az utazók körében a repülőgép vált a legnépszerűbb utazási módszerré, gyorsasága, kényelmessége illetve megbízhatósága miatt.

Nyaralásunk tervezésekor olyan problémába ütközünk, hogy egy adott repülőjárat ára nem konstans, hanem időben állandóan változik és akár háromszorosa is lehet a kezdeti árnak. Így gazdasági okokból komoly jelentősége van, hogy jegyvásárlásunkat mikorra ütemezzük.

Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy milyen változók hatnak a légitársaságok árazási stratégiájára, ezt a Wizz Air fapados légitársaság árazásának tapasztalati úton való elemzésével teszem. Az elemzésem során statisztikai és ökonometriai eszközöket alkalmazok, legfőképp többváltozós lineáris regressziót.

A repülőtársaságok oldaláról a dinamikus árazásnak gazdasági okai vannak, amelynek hátterében a hozammenedzsment áll. A hozammenedzsment segítségével a vállalatok a múltbeli adatok alapján képesek maximalizálni a bevételüket.

Végül dolgozatomban arra keresem a választ, hogy van-e valamilyen módszer, amellyel előre jelezhető válik egy adott repülőjárat ára illetve az empirikus eredményekből egy a repülőjegy vásárlást optimalizáló eszközt készítek el.

szerző

  • Szerényi Tibor
    Vezetés és szervezés MSc
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Szívós László
    egyetemi tanársegéd, Pénzügyek Tanszék