A Chevrolet Central and Eastern Europe Kft. Európából való kivonulásának elemzése számviteli beszámolók tükrében
2013 végén a Chevrolet Central and Eastern Europe Kft. bejelentette, hogy kivonul nemcsak egész Magyarországról, hanem Európából is, ezzel megszüntetve az értékesítést a kontinensen 2015 végéig.
Az autóipar az egész világon húzóiparágnak számít, nemzetközi szinten fokozódó verseny és túlkínálat dominál a szektorban. A válságot követően országos szinten a közúti járműgyártásban 18%-os visszaesés következett be, melyet 2012-ig nem sikerült kihevernie az ágazatnak. A hazai kulcsszereplők nemzetközisége miatt meghatározó szerep jut a nemzetközi viszonyoknak, az iparág globális szereplői egyre inkább összeurópai termelési rendszereket működtetnek kontinensünkön, többen hazánkat választva egyik központjuknak. Hasonlóan negatív tendenciákat figyelhetünk meg a kereskedelmet tekintve is, csupán az elmúlt egy – két évben mutat a piac egy viszonylagos javulást.
A fentiekből kifolyólag szeretném megvizsgálni a Chevrolet vállalati működésének számviteli sajátosságait a közzétett beszámolókat felhasználva. Az elemzést megelőzően röviden bemutatom a szektor sajátosságait, áttekintem az autóipar-, valamint kiemelten az autópiac jellemzőit mind hazai -, mind pedig nemzetközi viszonylatban az új autók, illetve a használt piac tekintetében is. Az elemzés során mutatószámok képzésével szeretnék választ kapni arra a kérdésre, hogy mi állhatott a vállalati döntés hátterében, illetve a Chevrolet –t össze fogom hasonlítani egy azonos profilú, az országban szintén csak értékesítőként tevékenykedő vállalattal, ezzel még több információt szerezve a kivonulás indokairól.
A dolgozatom végére szeretnék egy átfogó képet kapni arról, hogy a General Motors miért szünteti meg a márka értékesítését Európában, megismerve az autópiacon fennálló viszonyokat is.
szerző
-
Bándli Krisztina
gazdálkodási és menedzsment
alapszak
konzulens
-
Szívós László
egyetemi tanársegéd, Pénzügyek Tanszék