Regisztráció és bejelentkezés

A lean menedzsment hazai viszonylatban

Kutatásom főként a lean menedzsment aktualitását, illetve jelenlegi magyarországi helyzetét hivatott megismertetni. Számos olyan szervezetet kerestem meg, akik már alkalmazzák az említett filozófiát, abból a célból, hogy egy viszonylag reális képet tudjak nyújtani magyarországi helyzetéről, alkalmazhatóságáról.

A lean egy vállalatszervezési, irányítási rendszer, melynek célja, hogy termékeit, illetve szolgáltatásait minél gazdaságosabban állítsa elő. Fő ismérve a vevőközpontúság, ami a vevő számára nem jelent értéket, azt pazarlásnak, veszteségnek tartja és egyik célja ezeknek a veszteségeknek a megelőzése, illetve minimálisra csökkentése. Felszabadítja a vállalat feleslegesen lekötött erőforrásait és ennek hatására megbízhatóbb, hatékonyabb termelést tesz lehetővé. A szemlélet rendkívül aktuális most, hiszen a megfelelő válságkezelés mai világunkban a szervezetek számára elengedhetetlen, a fenntarthatóság, a túlélés alapja. A költségminimalizálás, a teljesítmény növelése, illetve az eredmény maximalizálása – főleg rossz gazdasági helyzet esetén – kimagasló előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben. A lean menedzsment aktualitásából kifolyólag kezd egyre népszerűbbé válni a magyarországi multinacionális vállalatok körében, míg a hazai tulajdonú kis-, és középvállalkozások esetében még nem igazán működik és kevésbé nyitottak is rá.

A meginterjúvolt szervezetek sok különböző szektort képviselnek, azonban nagyon kiugró eltérések ennek ellenére nem voltak tapasztalhatóak, közel azonos akadályokkal szembesülnek a vállalatok, illetve hasonló előnyöket tapasztalnak. Emellett az is megállapítható, hogy már a szolgáltatási szektorban is megindult a lean alkalmazása, sőt, egyre szélesebb körben, illetve egyre sikeresebben, hasonló tapasztalatokkal, mint a termelési vállalatoknál. A bevezetés indoka legtöbbször az anyacég kezdeményezésében, illetve a gazdasági válságban rejtőzött. A munkavállalók legtöbb esetben vegyesen viszonyulnak a lean menedzsment felé, vannak, akik az első pillanatoktól kezdve átlátják a rendszer lehetőségeit, a benne rejlő értékeket, másoknak egy kicsit több idő szükséges az új módszerek elsajátításához, megértéséhez. A lean menedzsment sikeres működésének a kulcsát a vállalatok többnyire egy ütőképes csapat létrehozásában, a munkatársak bevonásában, fejlesztésében, a vállalati kultúra integrálásában, illetve a hatékony kommunikációban látják.

szerző

  • Nagy Zsófia
    gazdálkodási és menedzsment
    alapszak

konzulens

  • Dr. Laáb Ágnes
    egyetemi docens, Pénzügyek Tanszék