Regisztráció és bejelentkezés

Korszerű technikák alkalmazása a számvitel oktatásban

A 21. században a digitális technika, a különböző IKT eszközök használata mindennapjaink szerves részévé váltak. Számos kutatás alátámasztja, hogy a gyermekek a tanulás során szinte minden nap használják az infokommunikációs eszközök valamelyikét. Így azt gondolom, hogy pedagógusként lépést kell tartanunk a technikai, technológiai fejlődéssel az iskolai munkánk során, és be kell építenünk jól átgondolt és strukturált módon az oktatási folyamatba, úgy hogy gyermekek előnyére váljon.

Jelenleg egy középiskolában tanítok gazdasági jellegű tantárgyakat, többek között számviteli alapismereteket. Azt tapasztaltam, a tárgy a diákok számára száraz és nehezen feldolgozható. Túl sok az elméleti anyag, melyek jó és mély elsajátítása elengedhetetlen feltétele annak, hogy tudásukat gyakorlatba ültethessék. Olyan anyagokat készítek, és módszereket használok, melyekkel élvezetesebbé tehetem óráimat. Ez adta dolgozatom alapötletét, olyan digitális formában elérhető tananyagot fejlesztettem ki a diákok részére, mely az iskolában átadott elméleti tudást otthon, játékos formában segíti feldolgozni.

Dolgozatomban összefoglalom a témában releváns pedagógiai, pszichológiai szakirodalmi hátteret. Statisztikákkal igazolom, hogy a tanulási-tanítási folyamatban mára elengedhetetlenné vált az IKT eszközök használata. Bemutatom, az egyetlen kerettanterv alapján írt tankönyvet, és annak gyenge pontjait kiszűrve készítek egy elméleti tananyagot, ehhez egy a tanulást segítő weblapot. Célom az volt, hogy a diákok bárhol elérjék a rajta megtalálható tudásanyagot és játékokat. Készítettem a pedagógusoknak szánt módszertani leírást, mely segítséget nyújt a könnyebb feldolgozhatósághoz. Kérdőívest kutatást végeztem azon gyermekek körében, akikhez eljutott a kifejlesztett tananyag, majd ezt kiértékelve, arra a következtetésre jutottam, hogy hipotéziseim beigazolódtak. A játékos formában történő gyakorlás, élményszerűvé teszi a gyermekek számára a tanulást, könnyebben feldolgozható számukra az elméleti ismeretanyag. Szívesen játszanak „bárhol és bármikor”.

Úgy gondolom, hogy a tanulók tanulási kedvének felkeltése, a tanulás sikerességének elősegítése az egyik legfontosabb a pedagógiai munkánk során. Ezért készítettem, és szeretnék még készíteni játékos tananyagokat, hogy ezáltal örömtelivé tegyem diákjaim számára a számvitel tanulást. Talán megkedveltethetem velük annyira, hogy a jövőben szívesen tovább foglalkozzanak vele valamilyen formában.

szerző

  • Illésné Lehoczki Mónika
    Tanár – közgazdásztanár
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulens

  • Nagy Katalin
    tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék