Regisztráció és bejelentkezés

KÖZ-ÉP-PONTBAN A BME - A fenntartható egészségtudat kialakítása a felsőoktatásban

TDK kutatásomat saját motivációból választottam, mert hosszúpályás gyorskorcsolyázó versenyzőként, sportedzőként és közgazdásztanári MA szakos hallgatóként, leendő tanárként fontosnak és mindennél időszerűbbnek tartom, hogy a hallgatótársaim és továbbmenve, az oktatók körében kialakuljon egyfajta szemléletváltás a saját egészségüket illetően. A felsőoktatási tanulmányaim során látom és tapasztalom, hogy milyen sok időt kell egy helyben ülni, a mozgásszegény életmódot nem kellő mértékben ellensúlyozza a kizárólag a felvett testnevelés tantárgy keretében végzett sporttevékenység.

A sport hiányának számos negatív hatása van, az inaktivitás nemcsak elhízáshoz vezet, de szív- és érrendszeri betegségeken túl komoly ízületi fájdalmakkal járó, súlyos, vissza nem fordítható egyéb élettani következményekkel is számolni kell. Az aktív életmód nem csak az előbbiek elleni harcban jelent nagy segítséget, hanem bizonyítottan pozitív hatással van a szellemi teljesítőképességre, tanulásra, mentális fittségre, ezáltal a jóllétre.

2015-ben útjára indult a TÁMOP-6.1.1-12/1 pályázat, amely egy egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozását tűzte ki célul. A program keretében a BME Műszaki Pedagógia Tanszék a műszaki-gazdasági szekció munkáiban vállal oszlopos szerepet. A program keretében két, az egészségfejlesztéssel kapcsolatos e-tananyag került kidolgozásra, melyek oktatási keretek között is ki lettek próbálva. Az „Egészséges Egyetem” kezdeményezéshez ezúton szeretnék csatlakozni, a TDK dolgozatom adta keretek között, további lehetőségek vizsgálatával.

2011-es sportkutatás alapján elmondható, hogy az egyetemisták nagy része idő-, társaság, vagy anyagi hiány miatt nem sportol eleget, saját egészségük védelme még nem játszik fontos szerepet gondolkodásukban. Ennek megváltoztatását mindennél fontosabbnak tartom. Nem reprezentatív kérdőíves megkérdezésem eredményeként megállapítható, hogy a hallgatók legalább napi 33 perc mozgást szükségesnek és fontosnak tartanak, ám erre mégsem kerítenek sort.

Meglátásom szerint nagyszámú hallgatósághoz csak a mindennapi tanulmányi rendbe beépíthető elemekkel lehet eredményesen eljutni, és ezzel az egészséges életmód tudatosítását elérni. TDK kutatásom keretében arra vállalkozom, hogy olyan egészségfejlesztő lehetőségeket tárjak fel, melyek a felsőoktatás keretein belül megvalósíthatóak, mint például a fakultatív, egészség témájú előadások, vagy Egyetemi Sportágválasztó megszervezése, avagy a mozgás népszerűsítése.

szerző

  • Orosz Beáta
    Tanár – közgazdásztanár
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulens

  • Szalóki Tiborné
    egyetemi tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék