Regisztráció és bejelentkezés

Téri képességkomponens fejlesztése mérnöki tanulmányokhoz 3D szoftver-támogatással

A modern számítógépes technológiák elterjedésével a vizuális ábrázolás és a térbeli megjelenítés szinte a hétköznapok természetes részévé vált. A digitális eszközökön keresztül könnyen és gyorsan megjeleníthetővé válnak összetett téri környezetek, térbeli objektumok és animációk. Az emberi intelligenciát meghatározó elsődleges mentális képességek között szerepel a térbeli tájékozódás és téri műveletek. A téri műveletek közül kiemelkedő jelentőségű a mentális forgatás és a mentális vágás. A szakközépiskolai, gimnáziumi tanulók ezen téri képességkomponensei nagyon különböznek. A téri képesség megfelelő szintje nélkül mérnöki tanulmányokat nem lehet hatékonyan folytatni. Amennyiben a tanuló nem éri el az optimális szintet a téri képességeit fejleszteni kell. Hogyan lehet a szakközépiskolai és gimnáziumi tanulók téri képességeit 3D szoftver-támogatással készített tananyagon fejleszteni? A dolgozat első része összefoglalja a témakörben végzett pszichológiai kutatások eredményeit, a témakör elméleti alapjait. A dolgozat második része egy saját megoldást kínál a téri képességek fejlesztésére két online teszt és egy interaktív, 3D szoftverrel támogatott tananyag formájában. A fejlesztő környezet online felületen keresztül elérhető változatban készült el. A pilot felmérések során az online tesztet középiskolások és egyetemisták egy-egy csoportja oldotta meg. A harmadik rész a pilot felmérés eredményeit elemzi. A téri képességeket vizsgáló teszt az eredmények alapján megfelelő mérőeszköz-e? Milyen azonosságok és különbségek fedezhetők fel a két csoport eredményei között? A dolgozatot az összefoglaló tapasztalatok és a tananyagrendszer jövőbeli fejlesztési lehetőségei zárják.

szerző

  • Kaiser Péter
    műszaki szakoktató
    alapszak

konzulens

  • Dr. Tóth Péter
    , (külső)

helyezés

III. helyezett