Minőségmenedzsment szemlélet a turizmus –vendéglátás területén
Dolgozatomban a szolgáltatások egyik fontos területével a turizmus-vendéglátás minőségi kérdéseivel foglalkozom
A szolgáltatások minőségét a vevő egyéni tapasztalatai, szubjektív véleménye határozzák meg. A szolgáltatásminőségnek két dimenziója van. Az egyik a technikai minőség, mely azt fejezi ki, hogy a vevő mit kap a szolgáltatás során. A másik a funkcionális dimenzió, ami meg azt mutatja meg, hogy az adott szolgáltatásban hogyan részesült a fogyasztó.
A szolgáltatások egy népszerű ága a turizmus. A turizmus rendelkezik egy keresleti és egy kínálati elemekkel. Ezek megfelelő összhangja biztosítja a minőségi szolgáltatás nyújtását ebben a szektorban is.
Vizsgálataimat az adott szektor működésének négy területén végzem:
Elemzem a szállodák a szolgáltatásminőség fejlesztése érdekében alkalmazott vendég elégedettségi kérdőívek alkalmazásának tapasztalatait.
Vizsgálom a Magyar Turizmus Minőségi Díj szerepét, értékelési szempontjait és működését amelynek célja, hogy erősítsék a magyar turizmus versenyképességét és növeljék a turizmusból származó bevételeket.
A szálláshely-szolgáltatások minősítése során megkülönböztetünk szálláshelyet, szálláshely-szolgáltatást, szállodát, panziót, kempinget, üdülőházat, közösségi szálláshelyet, egyéb szálláshelyet és falusi szálláshelyet. A szállodák minőségével, minősítésével egyes európai országokban a Hotelstars Union foglalkozik. Értékelem a Hotelstars Union tanúsító védjegy szerepét a szállodai szolgáltatások piacán.
A HOTREC egy Európai uniós non-profit szövetség, mely a szállodák, éttermek, kávéházak és egyéb vendéglátó üzletek érdekeivel és védelmével foglalkozik. Elemzem a szervezet által megfogalmazott 21 pontot tartalmazó minősítési alapelvit.