Számítógépes döntéstámogatási módszerek
Az egyre komplexebbé váló üzleti környezet és a kiélezett piaci verseny nagymértékben megnehezíti a problémás helyzetek felismerését és a megfelelő döntések meghozatalát.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően a vállalatok működésük során rengeteg strukturált és strukturálatlan adatot képesek előállítani, melyek tárolásáról gondoskodni kell. A nagy és komplex adathalmazok viszont csak akkor képviselnek értéket, ha egy szervezetnek meg van a képessége és kapacitása, hogy tudássá alakítsa át.
Ennek egyik elengedhetetlen feltétele egy jól működő adatinfrastruktúra kiépítése, mely magába foglalja azon diszruptív technológiákat és módszereket, melyek lehetővé teszik a nagymennyiségű és változatos adatok tárolását és feldolgozását.
Tudásalkalmazások segítségével az adatok a gyakorlatban is alkalmazható modellekké alakíthatók, melyek beépülnek a vállalati döntéshozatalba. Az adatelemzésen alapuló döntéseket általában akció követi: a vállalat kommunikál, üzenetet küld, ajánlatot tesz, további vizsgálatokat indít vagy esetleg kérelmet hagy jóvá. A
nagyméretű adatthalmazokból adatbányászat segítségével lehet a nyers adatokat tudássá alakítani, és mely segítségével:
- Az ügyfelekről és igényeikről átfogóbb kép kapható.
- Az ügyfelek jövőbeli viselkedése előrejelezhető.
- Az ügyfelek értéke meghatározható.
A cél, hogy olyan egyedi, innovatív tudást szerezzen egy szervezet, mely az iparági versenyelőnyt biztosít, továbbá megkülönbözteti a birtoklóját a többi versenytárstól.
Dolgozatom során a vállalati döntések elemzésén, a Big Data technológiákon és az adatbányászaton keresztül vizsgálom meg, hogy a nyers adatok hogyan alakíthatók át üzleti haszonná.
szerző
-
Molnár Bence
Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Kalló Noémi
egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék