Kézműves manufaktúrák helye és lehetőségeik hazánkban, különös tekintettel a csokoládé gyártására, forgalmazására
Dolgozatomban arra keresem a választ, hogy van-e létjogosultsága a
kisvállalkozásoknak. Hogyan találják meg a helyüket a piacon és hogyan
maradnak fent a nagyvállalatok mellett? Érdemes-e kézműves termékeket
gyártani jóval magasabb áron, mint a nagy márkák készítményeit? Van-e erre
kereslet?
Ezt a kérdéskört kutatva gyűjtöm össze a nagyvállalatok és manufaktúrák
működésének, termékének és piacának hasonlóságait, különbségeit, hogy
megtudjam, hol a helyük a kisvállalkozásoknak a világcégek között.
Témaválasztásom általánosan hatalmas területet fogna át, így kutatásom
középpontjában a csokoládéipar áll. Manapság a kézműves csokoládégyártás
Magyarországon is reneszánszát éli, egyre több új vállalkozás jelenik meg ezen a
területen, és egyre nő az érdeklődés a különleges termékeik iránt.
A vállalkozókkal való beszélgetés során arra voltam kíváncsi, hogy miért
indították el vállalkozásukat és hogyan látják annak jövőjét. Az interjúk során
érintettük a gyártás, termékfejlesztés, marketing, a keresleti oldal kérdéseit.
Munkámhoz a következő módszereket használtam: statisztikai adatok és
szakirodalom tanulmányozása, személyes interjúk készítése, részvétel
kóstolókon és édesipari fesztiválokon. Emellett a fogyasztói oldalt is vizsgáltam
kérdőívekkel és általam rendezett kóstolóval.
Kutatásaim eredményeként elmondhatom, hogy a kisvállalkozásoknak is
megvan a helye az édességpiacon, mivel van egy olyan fogyasztói réteg, amely
a tömegtermékek helyett szívesebben keresi az egyedi ízeket a magas árak
ellenére is. Ez a csoport részben ínyencekből áll, részben olyanokból, akik
különleges ajándéknak szánják a csokoládét.
Az általam vizsgált kisvállalkozók széles rétegből kerültek ki. Volt köztük
cukrász, borász, közgazdász és marketing szakember is. Tapasztalataim alapján
elmondhatom, hogy a komoly szakmai ismeretek és hozzáértés a legfontosabb a
vállalatok fennmaradásához.
szerző
-
Kiss Anna Fruzsina
műszaki menedzser
alapszak
konzulens
-
Dr. Virányi Péter
c. egyetemi docens, Szociológia és Kommunikáció Tanszék