Vállalati stratégia elemzés és modellezés egy játékkártyát gyártó vállalat példáján keresztül
Dolgozatom célja volt egy olyan vállalati stratégiai modell megalkotása, melynek segítségével egy választott vállalat stratégiáját, annak hosszú- és rövid távú céljait, ezek megvalósulásának módjait, valamint az ezekre ható egyéb piaci tényezőket ábrázolni lehet. A modell megalkotásához példaként a hazai játékkártyák piacáról egy piacvezető vállalatot választottam és elemeztem. A vállalati stratégiai modell elkészítéséhez primer és szekunder információkat gyűjtöttem mind a játékkártya piacáról, mind a vállalatról. Elemeztem a vállalat makro- és mikrokörnyezetét, mely alapján elvégeztem a vállalat SWOT elemzését. Vizsgáltam az alkalmazott vállalati stratégiákat (STP) és a marketingmix elemeket, felmértem a piacpotenciált és meghatároztam a vállalat penetrációs szintjét. A kutatómunkám során megszerzett információk rendszerezése és a különböző – piacot és vállalatot befolyásoló – tényezők egymáshoz kapcsolódó pontjainak feltárása után az eredményeimet egy úgynevezett stratégiai modellben ábrázoltam. Több potenciális modellt megvizsgáltam, melyekkel tanulmányaim során találkoztam. A megvizsgált ábrázolási technikák közül a stratégiapiramis bizonyult alkalmas modellnek a vállalat jövőbeli céljainak ábrázolására. A stratégiai térkép elkészítése során megtanulhattam, hogy mennyire összetett folyamat egy vállalat stratégiai lehetőségeinek kidolgozása, mennyire részletes kutatómunkát igényel, hogy feltárjuk a különböző makro- és mikrokörnyezeti tényezők hatásait. Láthattam, hogy egy vállalat termék-, ár-, értékesítés- és kommunikációs politikája mennyire sokszínű és szerteágazó, hogy egy-egy döntés során milyen nehéz az összes tényezőt, valamint azok hatásait figyelembe venni.
szerző
-
Bakó Ágnes Luca
gazdálkodási és menedzsment
alapszak
konzulens
-
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia
egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék