Regisztráció és bejelentkezés

Okostelefonok piaca kontra fogyasztói igények - avagy a fogyasztói magatartás vizsgálata az értékesítési stratégia kialakításának tükrében

Dolgozatomban több tény megvilágítást nyert az okostelefon-piacról és annak értékesítési metódusairól, a fogyasztói magatartásról és globális hatásokról. Az iparág elemzése időszerű, mert a felhasználók jelentős része, legalábbis a fiatal korosztályok mára tudatosabbá, jártasabbá váltak a témában, amely tovább nehezítheti a gyártók amúgy sem egyszerű dolgát.

Napjainkban az okostelefonok hatalmas népszerűségnek örvendenek, melynek oka a kommunikációs és szórakozási lehetőségeikben keresendő. A becslések szerint az idei évben 1,252 milliárd készülék találhat gazdára, melynek megközelítőleg 75%-át a fejlődő régiókban értékesítik. A Porter-féle öt versenyerő modellel elvégzett elemzésem szerint az iparág jelenleg nyugodt lehet a rá ható erők tekintetében, a vállalatok egyesével már kevésbé. A hagyományos telefonok egyértelműen visszaszorulóban vannak, viszont bizonyos rétegeknek megfelelő alternatívát nyújtanak, így még mindig van létjogosultságuk a piacon.

A gyártók feladata meghatározni, hogyan jussanak el termékeik a fogyasztókhoz. Ehhez meg kell szabniuk az értékesítési csatorna „hosszát” és „szélességét”, valamint az értékesítési stratégiát (push vagy pull). Elengedhetetlen a megfelelően működő logisztika kialakítása, amely során optimalizálni kell többek között a szállítási, a raktározási és készletgazdálkodási funkciókat. A termékek kreatív, figyelemfelkeltő promotálása, az extra szolgáltatások és innovatív funkciók befolyásolhatják a vásárlók döntését.

A fogyasztók különböző igényekkel és preferencia-sorrenddel rendelkeznek a funkciókat illetően, amelyekről több elemzés is készült. Kimutatások vannak az okostelefonok korosztályonkénti megoszlásáról is, általános tendencia, hogy a 18-44 éveseknél a legnagyobb az arány. Primerkutatásom során mélyinterjút és kérdőíves felmérést készítettem, amely rávilágított a fogyasztók vásárlási és használati szokásaira, valamint növekvő tudatosságukra. Az okostelefonok pozitív és negatív hatással vannak más iparágakra és a társadalomra egyaránt.

A gyártóknak fontos szem előtt tartani, hogy a vásárlói igények teljesítése mellett olyan tökéletesen működő innovációkat kell mutatniuk, amelyek képesek növelni az eladásaikat. A legfontosabb azonban, hogy sikeres szereplés esetén se bízzák el magukat, mert ez könnyen óvatlansághoz és tétlenséghez, lemaradáshoz és összeomláshoz vezethet; ebbe a fatális hibába pedig belefutott a nagynevű Nokia és Blackberry is, amely tökéletes tanulságot nyújt minden gyártónak.

szerző

  • Juhász Zoltán
    gazdálkodási és menedzsment
    alapszak

konzulens

  • Kovács István
    mesteroktató, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék