Regisztráció és bejelentkezés

A hazai autóipar aktuális kérdései a nemzetközi feltételek tükrében – vállalati és vevői szempontok marketing megközelítésben

Az autóipar kérdéseinek elemzésében alapvető szerepet játszanak a ”global sourcing” feltételei, lehetőségei. A hazai autóiparban nagyobb részben nemzetközi cégek leányvállalatai és beszállító magyar közepes- és kisvállalatok az érintettek gyártói oldalról. A létrehozott vagy újabb gyártási kapacitások működtetésének nemzetgazdasági szintű hatásai is vannak, különös tekintettel a gazdasági növekedés olyan tényezőire, mint a technikai fejlődés, a foglalkoztatás, és az exportlehetőségek.

A dolgozat a „global sourcing” elméleti és gyakorlati megközelítéseiből kiindulva foglalkozik a leányvállalati és a beszállítói viszonyok és hatások összehasonlításával, valamint a B2B marketing sajátosságaival az ellátási láncban. A fenntartható fejlődés követelményeivel kapcsolatban weblap elemzést végeztem arra vonatkozóan, hogy ennek érvényesítéséről a vállalatok hogyan kommunikálnak.

A dolgozat az autópiac vevői oldalán a B2C marketing kérdéseit tárgyalja. A fogyasztói magatartás tekintetében egy saját primer kutatás az autóval kapcsolatos értékeket vizsgálja egyetemisták körében, akik a jövőben az autópiacon a jelentősebb vásárlók körébe tartozhatnak. Úgy vélem, az információk a vállalatoknál felhasználhatók számos marketingdöntésben, így a piacszegmentáció, a pozícionálás, az értékesítés terén, a hazai piacon.

Felhasznált források (a teljesség igénye nélkül):

Bergmann, M., Mangaleswaran, R., Mercer, G.A. (2004): Global sourcing in the auto industry http://www.mckinseyquarterly.com/Global_sourcing_in_the_auto_industry_1486 Lementve: 2011.03.28.

Gelei, A. (2004): Beszállító-típusok, és azok alapvető képességei a hazai autóipari ellátási láncban

Highfill, D., Baki, M., Copus,S., Green,M., Smith,J., Whineland,M. (2004): Automotive Industry Analysis http://www.academicmind.com/unpublishedpapers/business/management/2004-11-000aaa-automotive-industry-analysis.html Lementve: 2011.03.28.

Inzelt, A. (1998): Bevezetés az innováció-menedzsmentbe (Műszaki kiadó, Budapest)

Suzuki (2010): A Magyar Suzuki teljesítménye 2009-ben http://www.suzuki.hu/pages/display/auto/cikk/cikk:a_magyar_suzuki_teljesitmenye_2009-ben Letöltve: 2010. május 30. Hivatkozza: Mészáros, Á. (2010): Közvetlen külföldi beruházások integráltsága a beszállítói kapcsolatok tükrében: a magyarországi Suzuki példája 84.o.

Svéhlik, Cs. (2005): Kihívások és trendek a világ autógyártási struktúrájában

Vágási, M. (2007): Marketing – stratégia és menedzsment (Alinea kiadó, Budapest)

Világgazdaság Online

(2011a): Gyorshír: Kiderült, mennyi pénzt kap az Audi! http://www.vg.hu/vallalatok/ipar/gyorshir-kiderult-mennyi-penzt-kap-az-audi-345418

(2011b): Orbán: Hosszú távú partnert látunk a GM-ben - 2500 új állás http://www.vg.hu/vallalatok/ipar/orban-hosszu-tavu-partnert-latunk-a-gm-ben-2500-uj-allas-345931

Lementve: 2011.04.15.

1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=95900004.TV

Bőgel György (2006):”Tegnap, ma, holnap: a vállalati tevékenységek kiszervezésének trendjei.” Competitio, 29.o.

A magyarorszag.hu „Befektetés Magyarországon” című cikke (2010. január 19). https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410009/Befektetes_Magyarorszagon20091202.html#paragr2

„Mire számíthatnak a hazai autóipari beszállítók?” Interjú a Világgazdaság magazinban. (2010. október 1.) http://www.vg.hu/velemeny/interju/mire-szamithatnak-a-hazai-autoipari-beszallitok-329176

Gém Erzsébet, Mikesy Álmos, Szabó Zsolt (2011 május): „Beszállítói kapcsolatok: a méret a lényeg?” A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Támogatásával.

Gyukics Rita, Klauber Mátyás, Palócz Éva, Páczi Erzsébet, Vakhal Péter (2011): „A magyar kis és középvállalatok beszállítói szerepének erősítéséről szóló stratégia kidolgozása a gép- és gépjárműipari ágazatban: a jelenlegi helyzet tanulságai és a lehetőségek kihasználásának eszközei

Szalavetz Andrea (2010): „Relokáció és a helyi leányvállalat fejlődése egy autóipari beszállító példáján” http://www.koz-gazdasag.hu/hu/tanulmanyok/relokacio-es-a-helyi-leanyvallalat-fejlodese-egy-autoipari-beszallito-peldajan.html

APEH 1997/112-es iránymutatás az operatív lízingről: http://www.lizingpercek.hu/operativ_lizing.html

BMW hivatalos magyar honlap: bmw.hu 2012.04.15

Citroen hivatalos magyar honlap: www.citroen.hu 2012.04.15

Dombóváry Mihály (2011): „Cégautóflották Magyarországon” 2011.08.29 http://www.autoszektor.hu/Szakma/Cegauto_flottak_Magyarorszagon_1_resz.html http://www.autoszektor.hu/Szakma/Cegauto_flottak_Magyarorszagon_2_resz.html

Dunavölgyi Mária interjú (2011): „Érdemes újra megismerni a lízinget!” http://www.autoszektor.hu/Interju/Erdemes_ujra_megismerni_a_lizinget.html 2011.01.07

Eurocast Kft.: eurocast.hu 2012.04.14

Ford, D. (2003): Business marketing. KJK-KERSZÖV. Budapest.

Lexus hivatalos magyar honlap: www.lexus.hu 2012.04.15

Köteles Viktória (2011): „Mi fán terem a tartós bérlet - rövid áttekintés az alapokról” Harum Investment Zrt. 2011.11.14 http://www.autoszektor

szerző

  • Rábavölgyi Ádám
    nemzetközi gazdaság és gazdálkodás
    mesterszak

konzulens

  • Dr. Vágási Mária
    egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék