Regisztráció és bejelentkezés

Miért ragaszkodhatunk divatmárkákhoz?

A divatmárkák számos innovatív marketingeszközt alkalmaznak a vásárlókkal való mély és elköteleződésre épülő kapcsolat létrehozása érdekében, mely kommunikációs technikák hatásosságának és fogyasztói megítélésének vizsgálata minden divatáru-kereskedő számára nélkülözhetetlen. Ezért dolgozatomban a promóciós mixek rendkívül széles tárháza közül olyan digitális és hagyományos bolti környezetben alkalmazott, fogyasztói elköteleződést (customer engagement) formáló kommunikációs módszerekre hozok példákat és vizsgálok kvalitatív módszerekkel, amelyeket a modern divatipari cégek előszeretettel alkalmaznak napjainkban.

Az internet és a különböző közösségi média oldalak használata a fogyasztók mindennapi életének meghatározó részévé vált. Ennek eredményeként a vállalatok felismerték azokat az új lehetőségeket, amelyeket a digitális környezet kínál a vásárlói elkötelezettség kialakítására és erősítésére, olyan modern kommunikációs eszközök megfelelő használatával, mint a Facebook vagy az Instagram. Ezzel szemben a hagyományos kiskereskedelmi üzletek továbbra is a ruhadarabok kézzelfogható bemutatásának elsődleges helyszíneként szolgálnak. A pop-up (ideiglenes) üzletek kreatív és egyedi módszerként jöttek létre az új kollekciók vagy limitált darabok értékesítésére és népszerűsítésére, miközben lehetőséget adnak egyben arra is, hogy növeljék vásárlóik elkötelezettségét szeretett márkájuk vagy üzletük iránt. Továbbá a kutatás szempontjából fontosnak tartottam a luxus divatházakat is tanulmányozni. Szerettem volna megtudni, hogy a közismert társadalmi ismérvek képviselésén túl – termékeik magas ára és feltételezhető minősége – mely egyéb tényezők alkalmazásával nyerik el vásárlóik hűségét a luxus divatmárkák.

Dolgozatom első fele áttekinti a vásárlói elköteleződés különböző megközelítéseit, általános képet ad az elemzett marketing eszközökről és technikákról, valamint bemutatja kapcsolódásukat a fogalomhoz. A dolgozat második felében összevetem a szakirodalom megállapításait az elvégzett fókuszcsoportok és mélyinterjúk eredményeivel, valamint elképzelhető fejlesztési és további kutatási lehetőségeket ajánlok a divatáru- kereskedőknek. Tanulmányom során eltérő életkorú és vásárlói szegmensbe tartozó magyar divatvásárlókkal beszélgettem. Kutatásom számos különböző attitűdöt és vásárlói magatartást tárt fel a vizsgált kommunikációs eszközökkel kapcsolatban, amelyek jellemzően alakítják és befolyásolják a fogyasztók elköteleződését.

szerző

  • Papp Máté Zoltán
    Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Szalkai Zsuzsanna
    egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék

helyezés

Jutalom