Belső vagy külső motiváció okán lennének tudatosabbak a fogyasztók?
Tartalmi kivonat
A természeti erőforrások folyamatos kiaknázás alatt állnak, a gazdaság bizonytalan és gyenge, folyamatosan romlik egészségünk és életszínvonalunk. Ezek ellenére mégis vesszük a kőolaj alapú termékeket, pénzünk nagy részét feldolgozott élelmiszerekre, toxikus, külföldi termékekre költjük. Nem kellene ezen már változtatni?!
A növekvő hulladékmennyiség többek között a már fent említett problémákat hozta magával, amelyek mára odáig fajultak, hogy azonnali változásra van szükség a fogyasztók szokásaiban is. A lakosság komposztálással, szelektív hulladékgyűjtéssel a közeljövőben keletkező települési hulladék kétharmadától már megszabadíthatná a Földet. Azonban van egy életmód, amely minimális hulladéktermelést biztosít követőinek, ez ma, s valószínűleg a jövőben is a legkörnyezetbarátabb megoldás, ami létezik. Ez a megoldás az eddigi életvitel felfüggesztése s átreformálása, a Zero waste koncepció alkalmazása, melynek célja, hogy minél kevesebb hulladékot termeljünk a mindennapjaink során, s igyekezzünk alternatív megoldásokat találni a hamar szemétté váló termékekre.
Dolgozatom középpontjában a Zero waste életmód, a fenntartható fogyasztás hazai helyzetének vizsgálata áll. A Zero waste életmód megjelenésével párhuzamosan egy új fogyasztói réteg jelent meg. Kutatásom többek között arra irányult, hogy felmérjem e fogyasztók szokásait, s megvizsgáljam a Zero waste elvek mennyire teljesülnek esetükben. X, Y és Z generációk egyaránt részt vettek a kvantitatív kutatásomban, amely során kérdőíves felmérést végeztem magyarországi lakosok körében. Különböző alternatív, környezetbarát lehetőségek használatának gyakoriságát, vásárlási szokásokat, szelektív hulladékgyűjtési szokásokat mértem fel. A fogyasztói magatartások megismerése mellett célom, hogy kiderüljön milyen belső vagy külső motiváció okán válnak a különböző generációk tagjai tudatos fogyasztókká. A generációk közötti különbséget hipotézisek felállításával elemeztem.
1. A nők belső motiváció miatt válnak tudatos fogyasztóvá.
2. A Z generáció külső motiváció miatt válik tudatos fogyasztóvá, fontos számukra a társadalmi elfogadás, mások véleménye, divatnak tekintik a Zero waste életmódot.
3. Az Y generáció belső motiváció miatt válik tudatos fogyasztóvá, értéket szeretnének teremteni, gondolnak a jövő generációira, egészséges, élhető jövő megteremtése a céljuk.
A Zero waste szókapcsolat mára egy közkedvelt kifejezés lett, de vajon a mindennapi gyakorlatban is használják, s ha igen, miért?
szerző
-
Takács Fanni
Műszaki menedzser alapszak BSc
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Bernschütz Mária
egyetemi adjunktus, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék