Hév késések és vonatkimaradások menedzsment szempontú vizsgálata
A HÉV vonatainak kimaradása, menetrendtől való eltérése nem csak az utazóközönség számára jelent bosszúságot. A vonatok menetrendjét a közszolgáltatási szerződés egyértelműen meghatározza. A megrendelő, jelen esetben a Magyar Állam, bármikor ellenőrzést végezhet, különös tekintettel a menetrend mennyiségi és minőségi előírásainak és a menetrendszerűségnek a betartására.
A menetrendi pontossággal kapcsolatos szankcionálás a szolgáltató felé az alkalomszerű ellenőrzések megállapításai alapján meghatározott, eseti kötbérek érvényesítésével valósul meg. Kötbérérvényesítés nem történik, amennyiben a menetrendtől eltérő közlekedés nem a szolgáltató hibájából történik. Ezért különösen fontos meghatározni, hogy adott késés, illetve vonatkimaradás külső tényező miatt következett be, vagy esetleg valamilyen belső oka lehet, mely megfelelő menedzsment módszerekkel kiküszöbölhető lenne.
Dolgozatomban vizsgálom, hogy történt-e előrelépés a késések belső okainak kiküszöbölésében, illetve hogy megfelelő módszerekkel előrejelezhető-e a késések előfordulása, ezzel meghatározva egy mutatószámot, melynek alulteljesítése a menedzsment hatásos késéscsökkentő intézkedéseire utal.
szerző
-
Fancsik Máté Péter
Vezetés és szervezés MSc
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Kalló Noémi
egyetemi docens, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék