Szimulációs oktatási módszertan jelene a magyar egészségügyi képzésben
A dolgozatomban a hazai graduális és posztgraduális egészségügyi képzésben alkalmazott skill oktatás, valamint a hozzá tartozó szimulátor-támogatott egészségügyi oktatás helyzetét mutatom be átfogó felmérések, interjúk és kérdőívek eredményeinek segítségével.
Az úgynevezett skill laborok lehetőséget teremtenek, a valós élethelyzetek szimulálására, robotok, szoftverek, bábuk és egyéb szimulációs eszközök segítségével. A hallgatók és továbbképzéseket végző aktív egészségügyi dolgozók az elméleti tudásukra építve, a 21. századi technikáknak köszönhetően az összes érzékszervüket felhasználva tanulhatják/gyakorolhatják be az új eljárásokat anélkül, hogy emberek egészségét veszélyeztetnék. Ezek a laboratóriumok országszerte modern szimulációs eszközökkel vannak felszerelve, amelyeken a diagnosztika, a terápiás betegellátás, életmentő beavatkozások kockázatmentesen gyakorolhatóak. Világ szinten már erre a képzésmódra támaszkodnak leginkább az orvosi és ápolói képzésekben.
A munkám során eseti tapasztalataimon keresztül bemutatom egy-egy kiemelt eszköz használata körül felmerülő problémákat, a hozzá tartozó megoldási javaslatokat. Kitérek egy kiemelt magyar skill labor bemutatására működésére és kihasználtságára is. Itt statisztikai adatokkal alátámasztom és elemzem a felhasználói közönség összetételét.
Több kérdőíves felmérést is végeztem. Az egyik felmérésben a skill központokban dolgozó oktatók és instruktorokat kérdeztem arról, hogy mennyire használják a létesített oktatási egységeket? Milyen típusú órákat tartanak benne? Mennyire megfelelő véleményük szerint a szimulátor-támogatott egészségügyi oktatási módszertan a gyakorlati képességek elsajátítása szempontjából?
Másik felmérésem a magyar felsőoktatásban tanuló diákokat célozta meg. Az ő oldalukról is vizsgáltam hasonló kérdéseket.
A munkám során igyekeztem felkutatni az összes magyarországi skill labor oktatói és hallgatói meglátásait, tapasztalatait.
Munkám távlati célja, hogy a skill oktatás a jövőben egy teljesen hétköznapi, mindennapi módszer legyen az egészségügyi területek felé érdeklődők képzésében.
Irodalom:
1. Oláh szerk.2015., Módszertani kézikönyv skill képzésekhez, ÁEEK, Budapest, 2019; ISBN: 978-963-9661-48-6
2. Dr. Ágoston I., Aradén A., Dr. Bethlen J.,….., 2015: Egészségügyi szakmódszertan,TÁMOP-4.1.2 B2.
3. Al- Elq AH, Simulation-based medical teaching and learning, J Family Community Med. 2010
szerző
-
Vincze Kata Dóra
Tanár – mérnöktanár
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Kattein-Pornói Rita
egyetemi adjunktus, Műszaki Pedagógia Tanszék