Felsőoktatási programok a sajátos nevelési igényű hallgatók támogatására Magyarországon és Mexikóban
A mai társadalomban egyre több tanulóról derül ki, hogy különleges gondoskodást igényelnek változó okok miatt. Ebben a tanulmányban a Sajátos Nevelési Igényű (SNI) emberek helyzetével foglalkozom. Ezen belül is tanulmányi perspektívából közelítem meg a felsőoktatás szintjén. Természetesen ezen téma nem csupán Magyarországra koncentrálódik, így kiterjesztem mindezt és egy hazánktól távoleső országgal hasonlítom össze az itthoni helyzetet.
A kutatás középpontjában a felsőoktatásban tanuló sajátos nevelési igényű hallgatók helyzete áll. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint minimum egy, mexikói felsőoktatási intézmény SNI-s hallgatóit vizsgálom részletesen. Az egyetemi szolgáltatások és támogatások feltérképezése érdekében interjúkat készítek az adott intézmény dolgozóival, valamint diákjaival. A tanulmány második felében párhuzamokat és ellentéteket keresek, valamint végezetül kísérletet teszek a megismert különböző rendszerek effektív kombinálására. Az SNI-s tanulók támogatásáról és a kapcsolódó keretrendszer fejlődéséről jelenleg folyamatos vita és változás zajlik, így a tanulmányom naprakész és releváns ebben a kontextusban.
szerző
-
Pólik Ádám
Tanár – mérnöktanár
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Kattein-Pornói Rita
egyetemi adjunktus, Műszaki Pedagógia Tanszék