Regisztráció és bejelentkezés

A mesterséges intelligencia lehetőségei és kihívásai az oktatásban különös tekintettel a 21. századi szakképzésre

A mesterséges intelligencia lehetőségei és kihívásai az oktatásban különös tekintettel a 21. századi szakképzésre

Az elmúlt másfél évben megváltozott az oktatás mind hazai mind nemzetközi szinten. A jelenléti oktatás akadályozottsága, sőt ellehetetlenülése előtérbe helyezett egy fontos mérföldkövet: hogyan lehet az oktatásban hatékonyan, biztonságosan használni a mesterséges intelligenciát? Jelen TDK dolgozat arra tesz kísérletet, hogy a mesterséges intelligencia és az oktatás viszonyát feltárva rátekintsen annak lehetőségére, hogy hogyan alkalmazható megfelelően az oktatásban.

A bevezetőt követően fókuszált történeti összefoglalással kívánja bemutatni a dolgozat, hogyan változott az oktatási folyamatban a pedagógus és a diák kapcsolata, hová került a hangsúly a tanulási folyamatban az évek során. Milyen eszközei voltak a diákoknak és milyen eszközöket használt a tanár az órákon? Az utóbbi években előtérbe került a játékosítás (gamification), amivel közelebb lehet hozni a diákok számára a tananyagot és olyan felületeken lehet kapcsolatba lépni velük, mely számukra otthonos.

Az alapvetések közül nem maradhat ki a mesterséges intelligencia rövid bemutatása, felhasználási helyeinek áttekintése, történetének összefoglalása. Ezt követően a dolgozat diagnosztikai eszközökkel, valamint a Központi Statisztikai Hivatal adatainak elemzésével a mai magyar háztartások digitális eszközökkel, internettel, mobil internettel való ellátottságát méri fel. A dolgozat képet próbál adni arról, hogyan használják jelenleg különféle iparágakban a mesterséges intelligenciát, a műtőktől az orvosi diagnosztikai eljárásokon át az útvonaltervező szolgáltatásokon keresztül a pénzügyi világban, valamint a toborzásban és az ügyfélszolgálatokon használatos chatbotokig.

A dolgozat fő részében arra próbál válaszokat keresni, hogy az átalakulóban lévő oktatási rendszerben milyen lehetőségek, kihívások, veszélyek kapcsolhatók a mesterséges intelligencia használatához. Hogyan lehet és hogyan érdemes felhasználni azt a tudást, ami az évek során lehetővé tette ennek az oktatásba való bekapcsolását? A pedagógusok szerepét mindenképpen megváltoztatja a szakképzésben, ha a mesterséges intelligencia átveszi feladataikat, vagy legalább azoknak egy részét. Ugyanakkor használatával csökkenthetők az adminisztratív terhek, ezáltal hogyan fókuszálhat jobban a tanításra a pedagógus. Hogyan lehet a mesterséges intelligencia segítségével felkészíteni a szakmára a fiatalokat?

szerző

  • Homoki István
    Tanár – mérnöktanár
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulens

  • Dr. Molnár György
    egyetemi docens, Műszaki Pedagógia Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést