A magyar mobil távközlési piac elemzése
A magyar mobil távközlési piac mintegy 25 éves múltra tekint vissza. Mára egy lényegében stabilnak mondható, hatóságilag erősen szabályozott oligopol piacszerkezet alakult ki. A viszonylag rövid múltra visszatekintő mobilpiac további érdekességét az értékesített szolgáltatás hálózati tulajdonsága adja. Ezt az úgynevezett hálózati externáliát a mobil szolgáltatás iránti speciális függő kereslet okozza, amely során az egyének fogyasztásból származó hasznossága függ a terméket vagy szolgáltatást a fogyasztók számától.
A dolgozatomban az elmúlt évek rendelkezésre álló idősoros adataiból vizsgálom a piac szerkezeti tulajdonságait. Ehhez a témában hagyományosan alkalmazott mutatószámok mellett különböző sztochasztikus modelleken alapuló elemzéseket is végzek. Ezen modellek alkalmazásával némiképpen ki lehet lépni a hagyományos megközelítések statikus megközelítéséből, és akár a jövőre vonatkozó előrejelzések is készíthetők. A dolgozatban kísérletet teszek a modellek predikciós erejének elemzésére is a vizsgált piacon.