Regisztráció és bejelentkezés

Kipufogómentes taxik

Csinálhat-e egy fecske nyarat? Valószínűleg nem. De elindítani elindíthat egy folyamatot. Dolgozatom témája egy taxi cég, mely Magyarországon elsőként alkalmaz elektromos autókat. Ezt persze megalapozza némi bevezetés mind a taxi, mind pedig az elektromos autók oldaláról. És bár új dolognak hisszük ennek a kettőnek illetve már magának az elektromos autóknak a jelenségét, de rá kell jönnünk, hogy ez nincs így. Erre a dolgozatomban több példa kijelentés is utalni fog. És miért nagy dolog maga az elektromos autós taxizás. Mert reneszánszát éli. Illetve mert ennek az új korszaka, nem régen kezdődött. Több cikkből és értesülésből hallani lehetett, vagy utána lehet nézni, hogy külföldön, akárcsak az átlag fogyasztók szintjén, de úgy a taxi társaságoknál is elterjedt a villanymotorral hajtott autók használata. Úgy tűnik, hogy nem vagyunk lemaradva. Viszonylag hamar lépetek a nevünkben, illetve talán egy valaki lépett a nevünkben.

Dolgozatom fő részeként interjút folytatok egy közeli baráttal, már már családtagnak nevezhető ismerőssel a fent szóba hozott emberrel aki megtette a lépést a jó irányba, a pozitív változás irányába: dr Salánki György környezetvédelmi szakjogásszal. Rajta keresztül próbálok válaszokat keresni rengeteg problémára, melyekkel odaérkezvén már tisztába voltam, majd olyanokkal is melyeket ő, mint a témában teljesen jártas és hiteles beszélgető partner vetett fel. A helyzetünk nem egyszerű, rengeteg még a tenni való, de az irány adott. A tempó viszont növekszik, mellyel a fejlődés és a környezet tudatos lét útján haladunk. Ennek egy komoly előre lépése, mondhatni egy autós példával élve, ez a fejlődésben, egy váltás a kettes fokozatban és reméljük most jön a padlógáz a környezetvédelem irányába, de mindezt persze egy gyönyörű Tesla Modell S-ben. Persze az is megteszi, ha ezt az utat a Salánki úr által használt Nissan Leaf-ben tesszük meg.

Beszélgetésünket megalapozta, egy a róla és a vele nyilván kapcsolatba hozható taxi cégről készült cikk. Ezt a cikket nem idéztem a dolgozat során, viszont rengeteg utalás tettem rá, ezért gondoltam idelinkelem, mint amolyan ízelítőként. (http://m.origo.hu/auto/20140327-az-elso-pesti-taxi-kipufogo-nelkul.html) Bár vannak párhuzamok és hasonló témák a cikk és a riportban elhangzottak között, de próbáltam inkább az általam és a konzulensem által preferált kérdéseket feltenni illetve azon irányok felé fordítani a beszélgetést melyeket fel tudtam használni, szerencsére viszonylag sikeresen. Több ízben megtudtam, hogy bár segítene a „zöld” taxisoknak, de az új taxirendelet megtiltja a külön megjelenési formát, gondolok itt a színekre és taxin lévő feliratokra. Választ kaptam egy arra is, hogy gyakorlatilag felesleges az autó akkumulátorának tönkremenésétől félni, hiszen nagy biztonságot ad a Nissan által nyújtott 6 év garancia (és itt most a dolgozatban legtöbbször emlegetett Leaf-re utalva), illetve meggyőző érv a tudomány folyamatos fejlődése. Szinte napi szinten lehet hallani az aksik új technológiájáról és rekordjairól akár élettartam akár egy töltéssel megtett km-ekről beszélünk. Ha ez nem lett volna elég, Salánki úrnak van egy elektromos több mint 10 éves, Amerikából hozott Toyota Rav4-e, mely egy speciális elektromotoros kiadás. Ezt a kocsit én láttam kipróbáltam, meghallgattam és még mindig teljesen megfelelően működik és simán megtesz 170 km-t is egy töltéssel, ami a mostanság kihozott elektromos kis autóknál egy jó teljesítmény.

Az alaptémán keresztül kitérünk még az otthon is művelhető környezet tudatos viselkedésre, normákra. Több ország energia felhasználására, illetve Magyarország és a kormány hozzáállására a témával kapcsolatban.

szerző

  • Szalontai Tibor
    gépészmérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Szendrő Gábor
    Egyetemi tanársegéd, Környezetgazdaságtan Tanszék