Regisztráció és bejelentkezés

Új szereplő az energiapiacon: a helyi hidrogéntermelés integrációjának gazdasági előnyei a megújuló kapacitások hozambizonytalanságának kezelésével

A szén-dioxid kibocsátás csökkentése napjaink egyik legfontosabb globális feladata, és mivel az energetikai és a közlekedési/szállítmányozási szektor a legnagyobb kibocsátók közt szerepelnek, a legjelentősebb kutatási és fejlesztési eredmények ezekre a területekre koncentrálnak. Bár számos környezetkímélő technológia esetében tapasztalható dinamikus fejlődés (például elektromobilitás, megújuló energia terjedése), ezek részaránya a legtöbb országban még alacsonynak tekinthető. Már napjainkban is látszanak a jelei, hogy a megújulókra épülő rendszer önmagában nem stabil, mivel túlzott kilengéseket okoz a termelésben. A problémák megoldására sok, újszerű elképzelés és megoldás született, az okos vagy ”smart” energiamenedzsment szakirodalma az okos hálózatoktól a több energiavektoros rendszerekig megoldások széles tárházát kínálja. A hidrogén kiemelkedő elem az energiahordozók közül, mivel elektrolízis útján előállítható vízből, elektromos energiával, illetve üzemanyagcellával visszaalakítható árammá a benne tárolt energia, akár járművekben is. Továbbá alapanyagként szolgál sok más vegyi folyamathoz, tehát összeköti az elektromos hálózatot a kémia energiatárolással. A lokális, vagy helyi hidrogéntermelés kis volumenű elektrolizáló és tartály alkotta egységet jelent, melynek két meghatározó előnye a másodpercek alatt változtatható termelési volumen és, hogy megfelelő kialakítással hidrogénüzemű járművekbe tölthető a megtermelt gáz, így egyszerre kínál megoldást az ingadozó megújulók részarányának növekedésére és a mobilitás szénmentesítésére. Ebben a dolgozatban egy ilyen egység működésének modellezése kerül bemutatásra és értékelésre. Matematikai szoftver segítségével, generált megújulós termeléssel és hidrogénkereslettel, az elektrolizáló optimális (itt profitmaximalizáló) működését szimuláljuk 720 periódusra, majd vizsgáljuk eredményességét különböző lehatárolások mellett. Az optimalizálási algoritmus egyszerre 12 periódus működését tervezi meg, így a konstans termeléshez viszonyítva 4,7 százalékkal csökkenti a diszkontált veszteséget, miközben sikeresen megvalósítja az elektromos hálózat kereslet oldali szabályozását. A veszteségek a technológia korai életszakaszára utalnak, ugyanakkor a fent említett előnyei folytán, csökkenő beruházási költségekkel az energetikai és mobilitási innováció meghatározó elemét jelentheti.

szerző

  • Tőke Péter
    Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Hortay Olivér
    Doktorandusz, Környezetgazdaságtan Tanszék

helyezés

I. helyezett