"Önbizalomnövelő élménysokk": Stílusosság, ízlés és a makeover
Az elmúlt pár évben felerősödött itthon a makeover televízió műsorok készítése és a külföldi gyártású műsorok sugárzása. A lakások átépítésével vagy épp saját magunk külső átalakításával foglalkozó adások társadalomra és egyénre gyakorolt hatásaira azonban még kevesen figyelnek oda.
Pierre Bourdieu szerint egész éltünkben magunkkal visszük azt a hátteret, értékrendszert és ízlést, ami gyermekkorunkban környezetünktől megtanultunk. A preferencia-, kapcsolat- és értékrendszer megváltoztatásához sok időre és kitartó tanulási folyamatra van szükség, ha egyáltalán valóban lehetséges ezeknek megváltoztatása.
Dolgozatomban a nemzetközi műsorok elemzésével foglalkozó írások és Pierre Bourdieu elméleteinek segítségével azt kívánom vizsgálni, hogy az emberi külső átformálásával foglalkozó műsorok hogyan próbálják a középosztálybeli morális értékeket, életstílust és ízlést legitimizálni és diktálni a társadalom többi csoportja felé - irányítva ezzel a fogyasztáskultúrát is -, miközben figyelmen kívül hagyják, hogy milyen hatást gyakorolnak a nem középosztálybeli habitussal rendelkező egyénekre.
szerző
-
Tóth Zsuzsanna
kommunikáció- és médiatudomány
mesterszak
konzulens
-
Kacsuk Zoltán
egyetemi tanársegéd, Szociológia és Kommunikáció Tanszék