A geek kultúra reprezentációja az elmúlt három évtized blockbustereiben
Dolgozatom témájaként a geek kultúra reprezentációjának vizsgálatát választottam, melyet az elmúlt három évtized legsikeresebb filmjeinek célzott elemzése segítségével végeztem.
A munkámban megfogalmazott alapfelvetésnek, vagyis a geek kultúra elmúlt három évtized során közkedveltebbé válásának bizonyítása a dolgozat fő célja. Választásom azért esett a filmipar tanulmányozására az elvégzett kutatás színhelyéül, mert a nagy bevételre szert tevő filmművészeti alkotások bizonyítottan nagy közönséghez jutnak el, hiszen az adott alkotás sokak általi megtekintéséből származik a jelentős mértékű bevételük is. Mivel a blockbusterekkel a film készítők és finanszírozók a leginkább általánosnak és elterjedtnek vélt véleményáradatot (vagyis a mainstreamet) igyekeznek kiszolgálni, jól alkalmazható eszközei az adott stílusirányzatok elfogadottságának és közkedveltségének felmérésének.
Dolgozatom fő része a benne bemutatott kutatás. A geek jelenség szakirodalomra támaszkadó ismertetését követően empirikus kutatásomban a geek kultúra fontos részét képező stílusok, mint a science fiction és fantasy elemek, illetve a geekséget reprezentáló karakterek blockbusterekben való előfordulásának gyakoriságát vizsgálom. A kutatási elemként alkalmazott filmeket saját felállított szempontrendszer szerint, az adott blockbusterek megnézése, vagy szinopszisának tanulmányozása révén vizsgáltam. A vizsgálat teljes mértékben saját kutatásmódszertanon alapul, mely a dolgozatban részletes bemutatásra is kerül. Dolgozatom három nagyobb részt foglal magában, a szakirodalmi áttekintést (mely a geek kultúra jelenségét és fogalmát foglalja magában), az elvégzett kutatás ismertetését (és módszertanát), valamint a kutatási eredmények kiértékelését és összegzését.
A dolgozatban bemutatott kutatás három alrészre bontható, melyek külön-külön foglalkoznak a geek kultúra reprezentációjának eltérő aspektusaival, harminc év (1981-2010) évenként három-három legsikeresebb filmjének elemezése révén. A három alkutatás a blockbusterek geek-szerű műfajainak, bemutatott környezeteinek és forrásainak, valamint a filmekben látott geek karakterek arányainak változásait vizsgálja az egyes évtizedekre lebontva.
szerző
-
Csizmadia András
kommunikáció és médiatudomány
alapszak
konzulens
-
Kacsuk Zoltán
Phd, oktató, (külső)