Regisztráció és bejelentkezés

Társadalmi célú reklámok megítélése

A reklámokkal szemben általában negatív attitűd tapasztalható a közvéleményben. A reklámok rossz értékeket közvetítenek, feleslegesen költségesek és inkább csak irritálják az embereket, legalábbis egy gyakran hangoztatott nézőpont szerint. Már ez a vélekedés is vitatható, de mi történik akkor, ha a társadalmi célú hirdetéseket vesszük górcső alá? A kereskedelmi reklámokkal szemben a társadalmi célú hirdetések ugyanis nem vállalatok, hanem a közjó érdekeit képviselik. Ezek megítélése talán egy kicsivel kedvezőbb, az ilyen hirdetések egy kevéssel elfogadhatóbbak, megtűrhetőek, vagy mégsem? Munkám során azt vizsgáltam, hogyan viszonyulnak az emberek a társadalmi célú reklámokhoz általánosságban, illetve, hogyan vélekednek a modernebb, kreatívabb hirdetések különböző típusairól.

A társadalmi célú reklám ugyanis ugyanazon az alapon áll, mint a kereskedelmi reklám, hosszabb távú attitűd- és viselkedésváltozást akar elérni a célcsoportjánál. Épp ezért, a siker egyik kulcsa a célcsoport megválasztása, így az ő jellemzőiket kell figyelembe venni, ha egy hatékony reklámkampányt akarunk útjára indítani. Ezért azt próbáltam megragadni, hogy mi is az a változó, amit figyelni kell, ha megkíséreljük annak előrejelzését, hogy melyik hirdetés fog elindítani valamit az egyénben, vagy másik irányból megközelítve, az egyes típusokra érzékeny közönségnek mik a jellemzői.

A kutatásom elvégzéséhez online kérdőívet alkalmaztam, amelyben egyrészt leíró információkat gyűjtöttem a résztvevőktől, másrészt reklámokat véleményeztettem velük. Az adatokat az átkódolás után SPSS szoftver segítségével elemeztem, többek között az értékelések átlagait összehasonlítva t-próbákkal. Ezek alapján azt találtam, hogy mind a nem, a kor, a lakhely, a végzettség és az anyagi helyzet is befolyásolja a hozzáállást az egyes hirdetésekhez, számos más egyéb tényező mellett.

szerző

  • Temesvári Eszter
    Pszichológia mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Virányi Péter
    c. egyetemi docens, Szociológia és Kommunikáció Tanszék

helyezés

II. helyezett