Elektromos meghajtás hatásai a közlekedés fenntarthatóságára
A közlekedés, mint a világ egyik legnagyobb iparága, évezredek óta folyamatosan megújul, részben a társadalmi-gazdasági fejlődés kiszolgálójaként, ellátó rendszereként, részben annak egyik okozójaként, kiváltó tényezőjeként. Környezetünk szennyezettségét vizsgálva azt látjuk, hogy a közlekedésnek kiemelkedő hatásai vannak és véleményem szerint kiemelt helyen kell kezelni.
A klímaváltozás és a káros kibocsátások miatt lépéseket kell tenni a közlekedés fenntarthatóbbá tételéért. Munkám során szeretném megvizsgálni a közlekedés okozta szén-dioxid kibocsátást. Az emissziós érték meghatározása nem egyszerű feladat, hiszen egy változatos állományról beszélhetünk: a benzines és dízeles járművek eltérő arányban fordulnak elő különböző kibocsátási értékekkel, illetve a forgalomban régi, és új típusú autók is képviseltetik magukat. Egy egyszerűsített modellel azonban igyekszem szemléltetni, hogy a különböző hajtásmódok esetén 2020-ig hogyan alakulhat a szén-dioxid kibocsátás.
A gépkocsik új erőforrásával kapcsolatban számos K+F tevékenység folyik. A mai technológia mellett az elektromos hajtásra való átállásban jelentős potenciál van, ugyanakkor ennek a megoldásnak is megvannak a gyengéi. Dolgozatomban szeretném elemezni ennek a megoldási módnak az előnyeit és hátrányait.
Statisztikai adatokat összesítve szeretném megvizsgálni, hogy a jövőben az elektromos autók esetleges hangsúlyosabb megjelenése a gépjármű-állományban milyen hatásokkal járna együtt, hogyan alakulna át a jelenlegi helyzet.
szerző
-
Mesterházy Veronika Mária
Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSC
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Szendrő Gábor
Egyetemi tanársegéd, Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék