Regisztráció és bejelentkezés

A repülőgépek széndioxid emissziójának vizsgálata a T-bar koncepció bevezetése után

Gyakornokként dolgoztam a HungaroControl Zrt-nél, ezért választottam a dolgozatom témájául a légiforgalom környezeti hatásainak vizsgálatát.

Szakirodalom kutatást végeztem elsősorban a fel- és leszálló légijárművek okozta környezeti terhelés témakörében, a hatásokat széndioxid egyenértékben jelenítettem meg.

Környezetmérnökként érdekesnek találtam, hogy a légiforgalom területén is fontos a környezeti problémákkal foglalkozni, illetve a fenntarthatóság érdekében különböző célokat kitűzni.

A dolgozatom központi témájául leszálló légijárművek széndioxid kibocsátásának vizsgálatát választottam. Tettem ezt azért is, mert bár kibocsátási kvótával kapcsolatos jogszabályi kötelezettség nem vonatkozik a cégre, a menedzsment mégis nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, azon belül is főleg a társadalmi felelősségvállalás kérdésére, ezért célul tűzte ki egy új koncepció kidolgozását, amelynek eredményeként csökkenteni lehet a széndioxid kibocsátást.

A dolgozat célja feltárni az egyes műveletek és eljárások üzemanyag felhasználását, ezáltal a széndioxid kibocsátást is. A T-bar koncepcióhoz kapcsolódó levegőszempontú környezetvédelemi elemzés tárgya a „tervezett helyzet” valamint a jelenlegi helyzet összehasonlítása üzemanyag fogyasztás szempontjából.

A cég által kidolgozott alapkoncepció az volt, hogy az érkező légijárművek olyan jellemző nyomvonalat kapjanak, amely leképezi a BAPP légiforgalmi irányítóinak napi forgalomkezelés rutinját, amely által egy markánsan kiszámíthatóbb és pontosabb érkezési profil válik elérhetővé a légitársaságok személyzetei számára is. Illetve olyan rövidített transition-öket hozzanak létre, amely kiszámíthatóbbá, gazdaságosabbá teszi a tankolási eljárásokat a légitársaságok számára, ezáltal kevesebb lesz a károsanyag kibocsájtás, valamint a légiforgalmi irányítás munkaterhelése is csökkenni fog.

A számítást először is statikus méréssel kezdtem el. A statikus mérésben összehasonlítottam a jelenleg érvényes illetve a T-bar koncepció érkezési eljárásait a távolság és navigációs magasságok alapján. Ezután a CRDS által kapott adatokat összevetettem a statikus számításokkal. Az eredményeket feltöltöttem egy adatbázisba, amelyből következtettem az üzemanyag megtakarításra, valamint a CO2 kibocsátásra.

Az elvégzett vizsgálatok alapján arra lehet következtetni, hogy a T-bar koncepció által bevezetett rövidített eljárások csökkentenék a környezetterhelést.

szerző

  • Esses Diána
    Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSC
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Kósi Kálmán
    c. egyetemi tanár, Környezetgazdaságtan Tanszék

helyezés

II. helyezett