Regisztráció és bejelentkezés

Személygépkocsi ülés kényelmi szintjének összehasonlító értékelése objektív és szubjektív adatok alapján

TDK dolgozatunk alapját a mesterképzés „Integrált Termékfejlesztés A” tantárgy keretein belül kapott féléves projektfeladat adta. A Magyar Toyo Seat cég megbízásából formatervek készítése volt a feladatunk, hogy megtervezzük a „Világ legkényelmesebb ülését”, ehhez segítségül kaptunk két, általuk legyártott ülést. TDK projektünkben ezzel a két üléssel dolgoztunk tovább a félév lezárta után, hogy tovább kutathassunk a témán belül.

Célunk az volt, hogy összefüggést keressünk a kényelmes ülés és a különböző, ülőlapon fellépő nyomásértékek között. Ezeket igyekeztünk szubjektív értékeléssel és nyomásmérő párnás méréssel összehasonlítani, majd a kapott adatokból levonni a következtetéseket. A két ülés vázszerkezetét tekintve alapvetően megegyezik, azonban az egyik szövet, míg a másik pedig bőr huzatot kapott árkategóriájának megfelelően, ezzel befolyásolva a használat közbeni kényelemérzetet is. A mérés lebonyolításához szükséges volt megterveznünk és megépítenünk egy mérőpadot, amelyre az üléseket felerősíthettük a kellő magasságban, valamint kiegészítettük ezt egy állítható távolságú pedál imitációval, hogy minél jobban szimulálhassuk az autóban történő valós használatot.

A mérés során nyomásmérő párnával nyomáseloszlást mértük különböző felhasználók esetén. A nyomásmérő párnát a Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központjától (MEREK) kaptuk kölcsön a tesztelés idejére. Folyamatosan feljegyeztük azokat a szubjektív észrevételeket, megjegyzéseket, amelyeket az adott személy érzékelt a teszt esetén. Különbséget tettünk a vezető és az utas ülőpozíciója között oly módon, hogy a lábak helyzetét vizsgáltuk mind a pedálon, mind a földre helyezve. A tesztelést követően az ülésekről egy értékelő lapot is kitöltöttek az alanyok, amely segítette ezeknek az érzéseknek a számszerűsítését. A mérés következtetéseinek levonásakor a nehézséget valójában az adta, hogy minden egyén más, így mindenki számára mást jelent a kényelmes ülés fogalma.

A projektünk során átfogó képet kaptunk számszerű adatokkal arról, hogy a felhasználók milyen véleménnyel vannak az adott ülésről, az üléspozícióról és az anyagok közötti különbségekről, és hogy ezt mennyire befolyásolja például a testsúly vagy a testmagasság. Összességében a legfontosabb az volt számunkra, hogy megtudjuk mikor lesz valaki számára kényelmes egy autóülés.

szerzők

  • Ferenczi Gergely
    Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Szabó Orsolya
    Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Varga András
    mesteroktató, Gép- és Terméktervezés Tanszék
  • Mischinger Gábor
    Címzetes egyetemi docens, Ergonómia és Pszichológia Tanszék

helyezés

II. helyezett