Regisztráció és bejelentkezés

Esettanulmány a hangos beszéd módszer hatásairól használhatósági problémák azonosítása során

Célunk a hangos beszéd módszer eredményességének felmérése PayPass szolgáltatással ellátott automaták használhatósági vizsgálata esetén. Ennek részeredményeként a kutatás feltárja a használati problémákat, összeállít egy hibalistát, mely segítségével a gép tovább fejleszthető.

A felhasználó alapú használhatósági felmérésekben a széles körben elterjedt technikák egyike a hangos gondolkodás. A módszer lényege, hogy a felhasználót megkérik, hogy a tesztelés során kommentálja a cselekedeteit, illetve ossza meg a tesztel kapcsolatos gondolatait. A hangos gondolkodás elősegíteti olyan rejtett problémák feltárását, melyet más módszerekkel nehézkes vagy nem lehetséges meghatározni. Ez egy általánosan elfogadott hipotézis, azonban aggodalmak merülnek fel a feladatmegoldási folyamatra való hatásaival kapcsolatban, a kialakult szakmai vélemény nem egyhangú. A helytelen körülmények okozta torzulások észrevételével korrigálhatók az eredmények, illetve ez lehetőséget nyújt a jövőbeli esettanulmányok fejlesztésére.

Kutatásunkat terepen, valós körülmények között végeztük el. A teszt során az egyidejű hangos gondolkodás módszer tradicionális („nem beavatkozó”) változatát alkalmaztuk. Néma kontrollcsoportot választottunk összehasonlítási alapként, annak érdekében, hogy az eredményként kapott különbségek jobban érzékelhetőek legyenek. Összesen több, mint 70 alanyról készült videofelvétel, melyek közül 62 érte el a kiértékelhető minőséget.

A kiértékelést először mi, a kutatás összeállítói és levezénylői végeztük, de annak érdekében, hogy egy objektív, torzításmentes eredményt kapjunk felkértünk egy független elemzői csoportot. A kiértékelés két fő területre fókuszált, a hangos beszéd módszer mennyire segítette elő a problémák feltárását a használhatósági vizsgálat során, illetve a kutatók általi kiértékelés milyen és mennyi torzítást okozott a független eredményekhez képest. A függő és független elemzés összesített hibalistáján megtalálhatók olyan tételek, melyeket csak az egyik csoport vett észre. Azonban mindkét kiértékelés alátámasztja a hangos gondolkodás használatának létjogosultságát, hiszen ezzel a módszerrel több súlyos hiba tárult fel, mint a kontroll csoportban alkalmazott néma módszer esetében.

szerzők

  • Pekárik Júlia
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Bogár Judit
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Lógó Emma
    adjunktus, Ergonómia és Pszichológia Tanszék

helyezés

II. helyezett