Milyen ma pedagógusnak lenni?
Az oktatás területén dolgozó pedagógusok mentális egészsége és elégedettsége nagyban befolyásolja
az oktatási rendszer megfelelő és hatékony működését, de a diákok társas-szociális és
személyiségbeni fejlődését, valamint teljesítményét is. Jelen kutatás célja, hogy aktuális képet
mutasson a pedagógusok mentális egészségét meghatározó és azzal összefüggésben lévő
tényezőkről, így a munkahelyi elégedettségükről, az őket ért stressz hatásairól és a
kiégés mértékéről.
A vizsgálat célcsoportja a különböző típusú oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok. A vizsgált
konstruktumok mérésére összeállított kérdőív csomag felvétele online formában történik, hólabda
módszerrel. A kapott adatok statisztikai elemzésével várhatóan átfogó képet kapunk arról, hogy
milyen a pedagógusok aktuális mentális egészségi állapota, illetve, hogy a munkahelyi elégedettség, a
a kiégés és az észlelt stressz milyen módon és mértékben van hatással arra.
Az eredmények nemcsak az oktatási rendszer számára lehetnek hasznosak, de abban is segíthetnek,
hogy meghatározhassuk azokat a módszereket, intervenciós formákat és programokat, amelyek
támogathatják a pedagógusokat saját erősségeik fejlesztésében, a kiégés megelőzésben és a
munkahelyi elégedettség növelésében. Kutatásunk eredményei hozzájárulhatnak a legégetőbb és
legszükségesebb beavatkozási pontok meghatározásához annak érdekében, hogy a pedagógusokra
való tudatos odafigyelés mentén, de a diákok érdekében is, a jelenlegi gyakorlatban elinduljon egy
pozitív változás.