Regisztráció és bejelentkezés

AR és VR. A terméktervezés jövője?

Az ember körülbelül 50 éve használ speciális számítógépes programokat (CAD rendszereket) a termékek megtervezésének elősegítésére. Ezalatt a fél évszázad alatt a CAD rendszerek sok mindenben fejlődtek, számos funkcióval bővültek. Az egyik ilyen új funkció a tervezett modellek megtekintését, megértetését segíti elő a manapság egyre népszerűbb technológiák, a virtuális valóság (Virtual Reality, továbbiakban: VR), és a kiterjesztett valóság (Augmented Reality, továbbiakban: AR) segítségével. Régen a mérnökök még speciális tollakkal rajzolgatták a 3D-s huzalváz modelljeiket a hihetetlenül drága számítógépek képernyőjére, ezzel szemben ma már ott tartunk, hogy a megtervezett terméket vagy alkatrészt bárki meg tudja tekinteni a telefonján teljes részletgazdagságban. De miért állnánk meg itt? Jelen TDK dolgozatban azt a kérdést feszegetem, hogy mennyire lenne érdemes a VR/AR technológiát integrálni a CAD rendszerekbe? Érdemes lenne-e már az alkatrész tervezést, összeállítást, vagy a prototípustervezést is VR/AR térben, egy az arra a célra kifejlesztett tervezőfelület segítségével megcsinálni? Továbbá azt vizsgálom, hogy milyen UX/UI szabályok vonatkoznának erre a tervezőfelületre? Ezen kérdéseimre részben a meglévő UX/UI heurisztikák és aranyszabályok alapján, részben pedig használhatósági vizsgálat segítségével igyekszem választ találni. A kutatás részeként a kérdéseimre kapott válaszok alapján megpróbálom létrehozni ennek a felületnek a prototípusát és összehasonlítani annak hatékonyságát és hasznosságát a hagyományos tervezési módszerek/felületek hatékonyságával és hasznosságával, továbbá bemutatok pár koncepciót új, AR-on alapuló alkatrésztervezési módokra.

szerző

  • Sándor Gergő
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Herendy Csilla
    Kutató, Ergonómia és Pszichológia Tanszék
  • Dr. Piros Attila
    egyetemi docens, Gép- és Terméktervezés Tanszék