Tovább, tovább, elfogadom, futtatás, avagy az egyetemi licenszű szoftverek telepítési nehézségei
Az egyetemtől, illetve gyártóktól kapott ingyenes (diáklicenszes) szoftverek az egyetemi évek alatt komoly anyagi terhektől mentesítik a diákokat. Érdemes azonban megfigyelni a telepítési körülményeket is. A BME diákjai számos nehézségbe ütköznek az egyetem által licenszelt Matlab telepítése során, mely egy numerikus számítások elvégzésére kifejlesztett szoftver és programnyelv, amely mind a mérnöki alapszakok, mind a mesterszakok elvégzése során hasznos eszköz a tantárgyak és tanórákon kívüli projektek elvégzésében.
Kutatásunk során elsőéves mechatronikai mérnök (Gépészmérnöki Kar) hallgatókat vizsgáltunk, ahogy telepítik az egyetem által licenszelt Matlabot, miközben a (második szintű) hangos gondolkodás módszerét alkalmaztuk (TAP). Egy nyílt forráskódú szoftver – az Inkscape – telepítési folyamatát használtuk viszonyításképp.
Főképpen a Matlab telepítéséig való eljutás időigényességét, és a hallgatók stressz-szintjét vizsgáltuk. Az utóbbi számszerű felméréséhez egy a szakirodalomban talált módszert, a NASA Task Load Indexet használtuk mindkét telepítési feladat elvégzése után.
A kutatás eredményeit és a telepítési folyamat módosítására irányuló javaslatainkat megosztjuk az egyetem Matematika Intézetének illetékeseivel és a Mathworks (a Matlab gyártója) egyetemi onboardingért felelős munkatársaival, és reméljük, hogy közös munkánk eredményeképpen a későbbiekben egy ergonomikusabb út nyílik a hallgatók számára a Matlab telepítésére.
szerzők
-
Bór Dorina
Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Etzler Éva
Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Galbács Márton
Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc)