A magyar pezsgőpiac fogyasztói preferenciáinak megismerése Q-módszertannal
Egy piacra kerülő termék sikeressége nagymértékben függ attól is, hogy mennyire igazodik a felhasználók és vevők igényeihez. Ez a dolgozat azt vizsgálja, hogy egy pezsgőpiacra szánt új termék esetén, a piacon a fogyasztók, milyen preferenciákkal, személyes véleményekkel rendelkeznek egy pezsgő termék kiválasztásakor. Ennek feltárására kérdőíves és Q-módszertanos technikákat alkalmaztam. A Q módszertan lehetővé teszi a szubjektív élményen és ízlésen alapuló vélemények számszerűsítését, statisztikai elemzését.
A dolgozatban bemutatott tudományos kutatás eredménye, olyan pezsgő fogyasztói csoportok, amelyek különböző preferenciákkal rendelkeznek. Ezen csoportok tagjai közös tulajdonságokkal bírnak, amik az ízlésükön, fogyasztási szokásukon, valamint a pezsgőről kialakult véleményükön alapulnak. Ez a kutatás példát mutat a Q módszer használatára a termékmenedzsment, illetve a marketing szemléletű termékfejlesztés folyamatoknak az optimalizálásához.
szerző
-
Kovács Tímea
Műszaki menedzser alapszak BSc
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Kapusy Kata
doktoranda, Ergonómia és Pszichológia Tanszék