Regisztráció és bejelentkezés

Online oktatási környezetben is alkalmazható élménypedagógiai elemek megjelenítése a gazdasági szakképzésben

A dolgozatom célja kettős, egyrészt, hogy az általános vélekedés szerint száraz pénzügy – számvitel oktatásban bemutassak olyan élménypedagógiai elemeket, melyek használata élvezetesebbé, érdekesebbé teszi a tananyag elsajátítását, a játszva tanulás élményét adva ezáltal a tanulóknak. Másrészt, hogy olyan elemeket ismertessek, melyek a virtuális térben is megállják a helyüket. Ez utóbbinak különös aktualitást ad a COVID vírus miatti digitális oktatás, mely gyakorlatilag minták és kidolgozott sémák nélkül, módszertani és technikai nehézségekkel terhelve egyik napról a másikra szakadt a pedagógus társadalomra, tanulókra, családokra.

A hipotézisem, hogy a tanulók érdekesebbnek találják a felkészülést az élménypedagógiai elemek alkalmazásával véghez vitt tanítás során, mint a hagyományos oktatási keretek esetében.

Dolgozatomban bemutatok egy pénzügytan tárgyból készített online szabadulószobát, melynek fő célja a tananyag átismétlése, témazáró dolgozatra való felkészüléshez. A játék során a tanulóknak különböző típusú feladatokat kell megoldaniuk, ahol a helyes megoldással egy kódot kapnak eredményül, amely ahhoz szükséges, hogy az adott virtuális szobából „kiszabaduljanak”. Csak a helyes kód megadásával tudnak továbblépni a következő szintre. A feladatsor nem az ismeret felmérésére szolgál, hanem játékosan gyakoroltatja a tananyagot, elősegíti a szakmai fogalmak készség szinten történő alkalmazását.

Az általam kidolgozott és elkészített virtuális szabadulószobát lehetőségem volt egy középiskolában kipróbálni két teljesen eltérő osztályban, a 10. és a 13. évfolyamon is. Továbbá kérdőív segítségével elemeztem a játékról adott visszajelzéseiket.

szerző

  • Hajdu Vanda
    Tanár – közgazdásztanár
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulens

  • Nagy Katalin
    tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék