Regisztráció és bejelentkezés

Varázslatos matematika - Bemutató óra a matematika tantárgy tanításához általános iskola 4. osztályos tanulók számára

Ilyen címet általában egy matematika könyvnek szoktak adni remélve, hogy a gyermekek ezáltal jobban fognak érdeklődni e tudományág iránt, de sajnos a cím nem mindig azt a varázslatos világot mutatja be és hozza el nekik, mint amit reméltek. Ilyenkor főként a pedagóguson múlik, milyen érdekesen mutatja be a tantárgyat és milyen módszerekkel kelti fel a tanulók figyelmét, mivel a matematika nem mindenki által kedvelt, azt gondolom, hogy nagyon megosztó a diákok körében. Pedig rendkívül hasznos az élet minden területén. A felsőoktatásban a legtöbb egyetemen és főiskolán elvárják, hogy a hallgatók legalább készség szinten tudjanak számolni. Ezért a tantárgy megszerettetése és megértése létfontosságú lenne a fiatalok körében, és ha lehet minél hamarabb, mert a gimnáziumban/szakközépiskolában véleményem szerint már késő.

A témaválasztáskor több is felmerült bennem. Először is mi az oka annak, hogy a diákság jelentős része rosszul viszonyul a matematikához? Továbbá, van-e valamilyen módszer, amivel esetleg változtatni lehetne ezen a kapcsolaton? És végül, hogy a tanárok, hogy viszonyulnak az esetleges új módszerekhez/technikákhoz, melyekkel taníthatják, illetve megszerettethetik a matematikát?

Dolgozatom elején bemutatnám a releváns szakirodalmat, különös tekintettel az élménypedagógiára, mely napjainkban egyre nagyobb elismerést kap.

A célkitűzésem egyértelműen a tantárgy megszerettetése, hogy a diákokban ne legyen az a görcs és szorongás, amikor matematika órára kell menniük. Én ehhez egy olyan módszert választanék, amely eltér egy kicsit a megszokottól. Egy általam tartandó matematika órát szeretnék a dolgozat keretében bemutatni, általános iskola 4. osztályban, ahol különböző feladatokat oldunk meg bűvészmutatványokon keresztül. És a legvégén a tanulók is tanulnának egy egyszerűbb trükköt, amihez készítenék egy módszertani leírást és a trükkök elsajátításához szükséges leírást. Ezáltal egy kellemes vagy esetlegesen vicces emlékhez kötik a tantárgyat.

A tanulók körében empirikus kutatást szeretnék végezni, legalább két osztályban, illetve több pedagógussal is interjús megkérdezést végeznék.

Dolgozatom hipotézise az, hogy a bűvészet, a varázslat által könnyebben, izgalmasabban és érthetőbben magyarázható, gyakoroltatható a matematika tantárgy általános iskola 4. osztályban, illetve az, hogy a pedagógusoknak is új lehet az e fajta élmény és szívesen tanulnak új „trükköket”, amivel ők is érdekesebbé tehetik az óráikat.

szerző

  • Szenkovits Bence
    Műszaki menedzser alapszak BSc
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Nagy Katalin
    tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék

helyezés

III. helyezett