Regisztráció és bejelentkezés

Válságkezelés az építőipari szakképzésben

Válságkezelés az építőipari szakoktatásban – avagy hogy kerül az alma az asztalra?

Naponta és folyamatosan halljuk a hírekben, tapasztaljuk a gyakorlatban a munkaerőhiányt, ezen belül is az építőipari szakmák képviselőinek a hiányát.

A probléma nem mai keletű, az építőipar fokozatosan veszít az imázsából.

A gazdasági recessziók és fellendülések váltakozásától függetlenül mindig szükség lenne a minőségi szakmunkára, azonban az utánpótlás nem biztosított.

Európa szerte, sőt világszerte válságstábok jöttek és jönnek létre az építőipar és a szakoktatás területén arra, hogy hogyan lehet megoldani a kialakult helyzetet.

Egy jó szakma felér egy diplomával, terjed az új közmondás. A szakiskolákba bekerülő hátrányos helyzetű vagy gyenge képességű tanulók a tanárok legnagyobb igyekezete ellenére gyenge tudással kerülnek ki a munkaerőpiacra. Ugyanakkor a súlyos munkaerőhiányt olykor még képzetlenebb munkaerővel külföldről akarják pótolni. Felmerül a kérdés: munkaerő import vagy célszerű és ésszerű képzés?

Ha hosszútávon gondolkodunk, az utóbbit választjuk. Azonban még egy kérdést fel kell tenni, és meg is kell válaszolni: mindezt hogyan. TKD dolgozatomban a sokszor és több irányból boncolgatott szakképzési helyzetet elemzem és a válságból való kijutás lehetőségeit keresem.

Az egész társadalomra kiterjedő összefogásra van szükség, de elsősorban az elméleti oktatás és a gyakorlati képzés területén dolgozók feladata kiutat találni. A szakmákat szélesebb körben, diákok, szülők körében meg kell ismertetni. Igyekezni kell érdekessé tenni az oktatást, hogy az általános iskolában jobban tanuló gyerekek is inkább szakmát, szakmát tanító iskolát válasszanak gimnázium helyett. A szereplőket, az iskolát, a szakmai oktatást vonzóvá kell tenni.

Ehhez pedig szükség van képzett tanárokra, korszerű eszközökre, valamint magas szintű empátiára a gazdaság minden területéről.

szerző

  • Vajda Blandina
    Mérnöktanár mesterszak (3 féléves képzés)
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulensek

  • Dr. Molnár György
    egyetemi docens, Műszaki Pedagógia Tanszék
  • Szalóki Tiborné
    egyetemi tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék

helyezés

Jutalom