Bevezetés a számvitelbe - tananyagegység fejlesztése gondolattérképek útján
A számviteli alapjainak oktatása jelenlegi gyakorlata a sok-sok részletszabály és fogalom megismertetése után jut el az adatokból összeállítható számviteli beszámoló összeállításához. Számos, egyre magasabb szintű számviteli kurzus, szakmai gyakorlati és oktatási tapasztalatunk alapján jutottunk el arra a véleményre, hogy ez az út a diákok számára meglehetősen rögös, túl elméleti, elvont, a diákok nem tudják az ismereteket rendszerbe rendezni. Márpedig az igényes számviteli munkához elengedhetetlen a rendszerszerű gondolkodás, az összefüggések felismerése, és a megfelelő szabályok és célszerű módszerek alkalmazása.
Ezt felismerve TDK dolgozatunkban először bemutatjuk a jelenlegi oktatási gyakorlatot, és annak gyenge pontjait, majd egy általunk kidolgozott, rendszerszerű gondolkodást feltételező kiindulópontot mutatunk be a számviteli ismeretek oktatásához. Ennél a módszernél a diákokkal együtt gondolkozva, a saját, illetve a családi gazdálkodásból kiindulva értelmezzük a vállalkozásoknál zajló folyamatokat és hatásukat a vagyonra illetve a beszámolóra. Eközben megismerjük a számviteli rendszer részeit, valamint külső és belső kapcsolódásait. A dolgozatban az oktatást segítő prezentációkat és feladatokat is bemutatunk.
Dolgozatunkban a számviteli ismeretek nagyon kis, bevezető részére koncentrálunk, melynek értő elsajátítását kulcsfontosságúnak tartjuk a későbbi, akár magasabb szintű tanulmányok szempontjából. Véleményünk szerint ez a megközelítés elősegíti a diákokban a közgazdasági gondolkodás kialakulását is.
szerzők
-
Fidesz Ivett
közgazdász tanári
mesterszak -
Szonda Judit
közgazdász tanári
mesterszak
konzulensek
-
Szalóki Tiborné
egyetemi tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék -
Dr. Molnár György
egyetemi docens, Műszaki Pedagógia Tanszék