Regisztráció és bejelentkezés

Propelleres kétéltű oktatókészlet bemutatása

TDK dolgozatunkban egy fiataloknak fejlesztett, tudományos ismeretek elsajátításához segítséget nyújtó oktatókészletet mutatunk be, amely egyben egy játék is. Célunk, hogy bizonyos alapvető fizikai, informatikai, elektronikai, gépészeti és környezetvédelmi összefüggéseket játékosan adhassunk át, segítsük a megértésüket. Különösen nagy hangsúlyt fektetünk a motiváció felébresztésére és fent tartására, ezért választottuk témának egy Arduino vezérelt, részben palackokból összeszerelhető propelleres kétéltűt, amely látványos, és nem csak szárazföldön, hanem vízen is képes közlekedni. Célunk, hogy minél tágabb korosztály játszhasson és tanulhasson a termékkel, fokozatosan emelnénk a nehézségi szintet, a funkciók számát és azok érthetőségét, így a korosztályi besorolás: 10 éves kor feletti fiatalok.

Egy egyszerűbb prototípussal már rendelkezünk, amit Integrált terméktervezés c. tárgyban készítettünk egy oktatás-fejlesztésre szakosodott cég (Makerspace) támogatásával. Az eszköz bemutatása és elkészítése foglalkozások, workshopok keretén belül felnőttek segítségével történne, de a „nagyobbak” számára könnyedén kezelhető, otthon is összeszerelhető, működtethető készlettel készülünk. Az eddig szerzett tapasztalatok és további témához tartozó ismeretek alapján az alábbiakban röviden felsorolt funkciók, sajátosságok megvalósítását tűztük ki célunkként, amelyekből reményeink szerint e rövid időszak alatt minél többet sikerül megvalósítanunk:

• fizikai ismeretek:

- áramlástani jelenségek, fogalmak bemutatása (felhajtóerő, közegellenállás, formatényezők, tolóerő, turbulencia stb.)

- energia, teljesítmény fogalmának érthetőbbé tétele.

• elektronikai ismeretek: manapság már népszerű Arduino rendszer használata (vezérlés, kommunikáció, szenzorok, elektromos energia tárolása stb.)

• gépészeti ismeretek: konstrukcióépítés, szerkezeti stabilitás, mechanikai feszültségek, egyszerűbb gépelemek használata, egyszerű hajtáslánc kialakítása

• gyártástechnológiai ismeretek: a szerkezetet többféle technológiával készülhet, úgy, mint 3D nyomtatás, lézervágás, egyszerű, otthon is végezhető technikák.

• informatikai ismeretek: kezdetben egy egyszerű mobiltelefonos irányítást tervezünk, amely a későbbiekben könnyedén és interaktívan fejleszthető, programozható alkalmazássá válhat, utalunk már megvalósított és követendő technológiákra.

• dekorációs ismeretek: különböző technológiákkal készült egyedi grafikák felhasználása

• környezetvédelmi ismeretek: ez a játéknak egy hangsúlyos része, a legnagyobb mennyiségben „kidobott” termékből, a műanyag palackból készülne a szerkezet és a hajtás legfőbb részei. Így és az ehhez kapcsolódó ismeretekkel próbáljuk felhívni a fiatalok figyelmét az újrahasznosításra, környezettudatosságra.

szerzők

  • Egyedi Emese
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Czigány Benedek
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Károsi Zoltán
    Adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

Jutalom