Regisztráció és bejelentkezés

Műtárgyak megjelenítése kiterjesztett valóságban

Kulturális örökségünk megismerését, bemutatását a modern digitális technológia új eszközökkel teszi lehetővé, segítségével áthidalhatók a tér és időbeli, illetve hozzáférhetőségi korlátok.

A dolgozatomban kifejlesztettem egy olyan kiterjesztett valóság (AR) alkalmazást, amelynek célja, hogy egy múzeumi séta során kiválasztott műtárgyat egy speciális képeslap formájában magammal vihessem, és akár az otthonomban is megjelenítsem, bemutassam, továbbá olcsó és általánosan használatos hardvereszközök segítségével, speciális szoftverismeret nélkül nyújtson jó felhasználói élményt.

Elemeztem a fenti cél eléréséhez szükséges eszközöket és megoldási eljárásokat, majd ennek eredményeként kidolgozásra került egy munkamódszer, amellyel a cél elérhető. Kiválasztottam és megismertem a feladat megoldásához szükséges szoftvereszközöket: Blender, MeshLab, Unity és Vuforia.

Mielőtt elhelyeznénk a műtárgy számítógépes modelljét a Unity környezetében, a 3D szkennelés eredményeként kapott magas minőségű, sok háromszögből álló modellt (high poly modellt) egyszerűsíteni kell olyan módon, hogy ne történjen jelentős romlás a vizuális élményben. Ezt úgy oldom meg, hogy egy kevés háromszögből álló modellt (low poly modellt) készítek, majd textúrával és normal mappel javítom a megjelenését.

Az alkalmazást a Unity fejlesztői környezetbe integrált Vuforia SDK segítségével készítettem el, majd olyan speciális képeket (Image Target) készítettem, amiket nagy biztonsággal felismer az alkalmazás.

A kifejlesztett eljárás előnye, hogy nem csak műkincsek, vagy más digitalizált tárgyak prezentálására alkalmazható, de jelentős hozzáadott értéket képvisel a terméktervezői folyamat eredményének kommunikációja során, a tervek bemutatásánál is.

szerző

  • Ivanics André
    Ipari termék- és formatervezői alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Körtélyesi Gábor
    egy. adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék