Regisztráció és bejelentkezés

Verseny-vízibicikli ülésállító mechanizmusának áttervezése

Verseny-vízibicikli ülésállító mechanizmusának áttervezése

Horváth Gábor BSc V. évf.

e-mail: gaborhorvath@hotmail.com

Konzulens: Collognáth Dezső, Gép- és Terméktervezés Tanszék

e-mail: collognath.dezso@gt3.bme.hu

2011-ben készült el az Emission Zero Kft. megbízásából az első verseny-vízibicikli prototípus, mely a világon egyedülálló. Markáns formája, hajócsavaros meghajtása különbözteti meg a hagyományos vízibicikliktől, melyeknél háromszor nagyobb sebesség elérésére képes. A vízibicikli első tesztelésekor kiderült, hogy a prototípus nem képes elérni előzetesen kalkulált végsebességét, elsősorban megnövekedett tömege miatt. Súlyt csökkenteni legegyszerűbben és legolcsóbban az ülések, valamint azok állítómechanizmusának könnyítésével lehetett, 2012 nyarán az én feladatom volt az említett alkatrészek újratervezése.

A folyamat a már meglévő szerkezet virtuális modelljének létrehozásával, majd szoftveres szilárdsági vizsgálatával kezdődött. A cél az volt, hogy kiderüljön, milyen mértékben könnyíthető az ülésállító mechanizmus, számításba véve, hogy továbbra is meg kell birkóznia a fellépő igénybevétellel. A tervezés kezdeti fázisa költségkalkulációval és a maximálisan elérhető tömegcsökkenés mértékének meghatározásával záródott.

Az Emission Zero Kft. mégsem döntött az így kialakult modell megrendelése mellett, helyette teljesen új koncepciót terveztetett, mivel felvetettem, hogy kedvezőbb anyagfelhasználással, más tervezői megközelítéssel esetleg még könnyebb, szemrevalóbb szerkezet hozható létre.

Az új változat tervezésénél a kedvező tömeg elérése mellett célként tűztük ki, hogy az ülés formája is illeszkedjen a dizájnba, azaz a vízibicikli futurisztikus formáját ne törje meg. Az új állítómechanizmus és ülés tervezése a kezdetektől fogva szoftveresen folyt, gondosan ellenőrizve, hogy minden alkatrész megfeleljen a legextrémebb igénybevételnek is.

Fontos szempont volt továbbá az ár, melyet körültekintő anyagválasztással, szabványelemek beépítésével tartottunk alacsonyan.

A végső változat így árban is, tömegben is aláígérhetett a régebbi ülésnek és ülésállító mechanizmusnak. A prototípusba végül beszerelt szerkezet csupán 5,5 kg-os, szemben a régi ülések darabonkénti 21 kg-os tömegével. Az új ülésállító mechanizmusok és ülések alkalmazása így összesen több, mint 30 kilogrammos súlycsökkenést eredményez. Ez a vízibicikli teljes jelenlegi tömegének csaknem 15%-a.

szerző

  • Horváth Gábor
    ipari termék- és formatervező mérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Collognáth Dezső
    , (külső)

helyezés

III. helyezett