Pedál nélküli elektromos kerékpár tervezése - design vezérelt innováció
A közlekedés rengeteg problémát állít elénk nap mint nap, projektünk során a városi közlekedés egy új alternatívájának létrehozását tűztük ki magunk elé.
Egy olyan pedál nélküli elektromos kerékpár megtervezésébe fogtunk, amely ötvözi a bicikli és a motor legelőnyösebb tulajdonságait. Egy biciklihez hasonlóan lehet vele manőverezni a városban, kis körültekintéssel tiszta lelkiismerettel mehetünk vele járdán vagy kerékpárúton is. Kis tömege miatt könnyen megemelhető, így könnyen veszi az olyan városi akadályokat, mint a járdaszegély, de akár egy harmadik emeleti lakásba is különösebb megerőltetés nélkül felvihető. Másik oldalról a motorhoz hasonló, dinamikus és kényelmes eszköz megtervezése a célunk. A biciklihez képest nagy, 40-45km/h sebesség a könnyű elektromos eszközzel nagy gyorsulással érhető el így a városi forgalmat kevésbé akadályozza, mint egy biciklis. A felhasználónak ráadásul mindeközben megizzadnia sem kell.
A két termék ötvözéséből egy új típusú eszköz jöhet létre e kettő között, melyben egy 2,5kW motor kap helyet, így segédmotoros kerékpárnak számít majd. A motorra „A” kategóriájú jogosítvány és sisak szükséges, biztosítás ellenben nem, ami szintén nagy előnyt jelent a felhasználónak.
A formavilágában minimál design városi biciklivel új kategóriát teremtünk, ugyanis pedál nem kapott helyet a gépen, nagyban építünk ugyanakkor szabványos biciklialkatrészekre illetve a bicikli formakarakterét idéző – motorokhoz képest – filigrán megjelenésre. A design mellett minden egyéb fő alkatrész is saját tervezésű a biciklin. A motor tervezéséhez egy saját készítésű szimulációs rendszert használunk, mely egy egységként kezelve modellezi a bicikli összes lényeges elemét. Az elektronika, a vezérlés, valamint a könnyű kompozit váz is saját fejlesztés.
A projekt első fázisában (2012) a részletes tervek, mérések elkészítése a cél, míg ezután a második szakaszban egy olyan prototípust fogunk elkészíteni, mely alapján piacképes termék fejleszthető. Bár a fejlesztés anyagköltsége viszonylag alacsony ennek ellenére szponzorok bevonásával képzeljük el a megvalósítást, akár szakmai együttműködéssel együtt.
szerzők
-
Lányi Ádám
mechatronikai mérnöki
nappali alapszak -
Lőrincz Dániel
ipari termék- és formatervező mérnöki
nappali alapszak -
Salai Péter
mechatronikai mérnöki
nappali alapszak
konzulens
-
Zalavári József
egy. docens, Gép- és Terméktervezés Tanszék