Regisztráció és bejelentkezés

HDR fotózás és HDR renderelés összehasonlítása

A kutatás célja az, hogy megvizsgáljam, számítógépes szimulációval milyen közel tudok jutni a valósághoz. Ehhez különböző tárgyakról készült HDR fényképeket hasonlítok össze grafikai szoftverben készült HDR üzemmódú fotorealisztikus képekkel. Ahhoz, hogy a jelenetek a szimulációban és a valóságban leginkább megközelítsék egymást, 3D nyomtatott tárgyakat használok. Az elkészült képeket végül matematikai módszerekkel hasonlítom össze, a hasonlóságok és különbségek azonosításához.

A HDR azaz magas dinamikatartományú képek alapvetően abban különböznek a hagyományos fényképektől, hogy az egy pixelen tárolt információ magas dinamikatartományú, azaz jelentősen meghaladja a 8-10 bites lineáris ábrázolás biztosította tartományt. HDR képek előállításához ugyanabból a beállításból készült különböző expozíciós idejű fotók szükségesek, amiket számítógéppel feldolgozva lehet HDR képpé összeállítani.

A szimulációt OpenGL könyvtár használatával készítem el. Az OpenGL a videokártya közvetlen programozását lehetővé tevő függvénygyűjtemény. Ezt C++ nyelvvel kombinálva használom.

A HDR képek készítéséhez a tanszék által biztosított Basler ipari kamerákat alkalmazom, az egyedi fotókat különféle eljárásokkal konvertálva HDR képekké. A felvételeket tervezett, színes LED világítás mellett készítem. Az OpenGL környezetben ehhez hasonló megvilágítást definiálok, és HDR render eljárást alkalmazva készítem el a képek szimulált megfelelőit.

Az összehasonlítást statisztikai alapon végzem, kiemelve a képek hasonló és eltérő részleteit, és magyarázatot keresni ennek okaira. Végül pedig értékelni a szimulációs szoftver alkalmasságát fizikai szimulációk végzésére.

szerző

  • Érseki Balázs
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Pizág Bertalan
    tanársegéd, Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék

helyezés

Jutalom