Regisztráció és bejelentkezés

MEMS szenzorok kommunikációja az autóiparban

A technológiai fejlődésnek köszönhetően ugrásszerűen megnőttek a jarművekben található szenzorok száma, ezzel együtt a feldolgozandó adat mennyisége. Ebből kifolyólag egyértelmű igény alakult ki az adatfeldolgozás sebességének növelésére, illetve a minden körülmények között megbízható működésre, hiszen az autóiparban (is) egyre nagyobb mértékben támaszkodunk a szenzorok által gyűjtött információkra.

A külvilágot közvetlenül MEMS érzékelőkkel figyelhetjük meg. Ezek közül gyakran használtak: gyorsulás-, inercia-, illetve nyomásszenzorok.

A nyers jelet a szenzor köré épített elektronika (Electronic Control Unit) dolgozza fel és alakítja digitális üzenetté. Ezek kialakítása mindig egyedi és nagyban függ a felhasználás módjától.

Egy modern járműben több ECU található, ezek mind kommunikálni szeretnének a központi feldolgozó egységgel. A növekvő adatforgalom egyre nagyobb kihívást jelent a kommunikáció irányítása szempontjából, hiszen semmilyen esetben sem veszíthetünk adatokat egy ilyen biztonságkritikus környezetben, mint az autóipar. Így a következő lépés a teljes kommunikációs hálózat fejlesztése, új protokollok kialakítása: CAN XL, 10Base-T1S (ezek jelenleg szabványosítás alatt állnak).

Kutatásom célja az adatáramlás teljes útvonalának feltérképezése, az új kommunikációs protokollok összehasonlítása, valamint hardveres és szoftveres implementálásának megtervezése.

Az ilyen irányú kutatások sikeressége lehetőséget nyit az önvezető autózás egyre biztonságosabb megvalósításának, vagy akár olyan kiegészítő szolgáltatásoknak, mint a jármű valós idejű állapotát felügyelő távdiagnosztika.

szerző

  • Mány Bence
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Szabó Tibor
    mestertanár, Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék