Regisztráció és bejelentkezés

Repülők szárnyvéglapjának vizsgálata

Ezen TDK dolgozat során kitűzött feladat volt, hogy az indukált ellenállást bemutassuk gyakorlati példákon keresztül, 3D modellek segítségével.

A dolgozatban az indukált ellenállást mutatjuk be az alapoknál kezdve. Először a szárny körüli áramlást elemezzük ki a keletkező légerők megértéséhez, majd a szárny örvényrendszerét és az ebből származó indukált ellenállást. Az indukált ellenállást befolyásoló tényezőket is bemutatjuk és a csökkentésére szolgáló különböző módszereket. Az egyik ilyen módszer a direkt erre a célra kidolgozott szárnyvégek használata, úgynevezett wingletek alkalmazása. Ezeket röviden bemutatjuk, leírjuk a működési elvüket és megnézünk néhány, a valóságban is alkalmazott példát.

Az előadás gyakorlati részében különböző kialakítású szárnyvéglapok 3D modelljeit készítettük el eltérő paraméterekkel az AutoDesk Inventor 2022 programban, majd ezeket teszteltük szélcsatornában különböző szempontok és mérőeszközök segítségével. Az eredmények alapján különböző következtetéseket vontunk le, melyekkel alá tudjuk támasztani az indukált ellenállásra vonatkozó szakirodalmat.

szerzők

  • Tóth Kata
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Mészáros Márton
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Horváth Csaba
    adjunktus, Áramlástan Tanszék

helyezés

III. helyezett