Belsőégésű motor vezérlésének vizsgálata
Belsőégésű motor vezérlésének vizsgálata.
Peitler Zsolt BSc V. évf., Bognár Zsombor MSc II. évf.
e-mail:peitlerzsolt23@gmail.com
robotzsombor@gmail.com
Konzulens: Dr. Csobán Attila BME Gép és terméktervezés tanszék
e-mail: csoban.attila@gt3.bme.hu
Peitler Zsolt vagyok a Magyar rallycross bajnokságban versenyzem egy BMW volánja mögött, lassan 6 éve nyúzom a versenypályákat. A sok éves autóversenyes tapasztalataim során azt megtanultam, megtapasztaltam, hogy sok múlik az autók motorjain. Nagyon sok versenyző tesz erőfeszítéseket még több teljesítmény elérése érdekében. Néha előfordul , hogy túl forog a motor és károsodik. Ennek a károsodásnak a legfőbb oka legtöbbször a szelepbelebegés.
A tanulmányunkban ezt a jelenséget vizsgáltuk. A fő kérdés a határfordulatszám pontos meghatározása. A vezérműtengely szelep kapcsolatot dinamikai alapmodell felvételével analítikusan kezdtük vizsgálni. A dinamikai alapegyenletben szereplő tagok egy részét mérésekkel határoztuk meg. A szeleprugó karakterisztikáját a Gép és Terméktervezés tanszék rugóerő mérőjével határoztuk meg. Továbbá a rugó VEM vizsgálatát is elvégeztük a rezonancia katasztrófa kizárása érdekében.
Ugyanis ez is okozhatja a vizsgált probléma keletkezését.
A vezérműtengely pontos profiljának méréséhez egy egyedi mérőberendezést állítottunk össze , ami a főtengelyen elhelyezett szögtárcsából áll és egy speciális adapterből, ami a hengerfejre van szerelve és indikátor óra van rá helyezve. A vezérműtengely kiszerelése nélkül megméri a profilját.
Ez a mérés egy út – szögelfordulás diagramot határoz, meg amit átszámítva út-idő függvénnyé. Amiből meghatározható a szelep sebessége és gyorsulása.
Az analitikus számolás rávilágít a gyenge pontjára a rendszernek ami a rendszer mozgásban lévő elemeinek a tömege. Az Impulzus deriváltja a gyorsulás és a tömeg szorzata, ami ellen dolgozik a szeleprugónak. A tömeg kis mértékű változása százalékos arányban hatalmas változás, így a legegyszerűbb mód a határfordulat növelésére a tömegek redukálása.
Még a rugó merevségének növelése is emel a határfordulatszámon, de a plusz igénybevételek megterhelhetik a szelepet és a vezérműtengelyt is.
Ahhoz , hogy a számolást alátámasszuk, egy speciális mérést hoztunk létre, ahol egy BMW hengerfejet félbe vágtuk és esztergapaddal egy hajtóművön keresztül meghajtuk a vezérlését közel 5000 fordulaton. És számítógépes elemzés segítségével állapítottuk meg a mért határfordulatot.
szerzők
-
Peitler Zsolt
Gépészmérnöki alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Bognár Zsombor
Gépészmérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Csobán Attila
adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék